Att börja med. Riktigt kul tråd att följa!
Vet att det är fel ställe att fråga på men undrade vad du använder för sand i ditt akvarium (den ljusa)
Även om du har gjort de btn bakgrunderna själv eller om du köper dem? Får be om ursäkt för att skriva här.
Ha det bra! Mvh Gabriel
Det är bara att fråga, inga problem :)
Tyvärr vet jag inte vad sanden heter men den är köpt på Rolles Akvariecenter i Luleå. Den hittas säkert lite överallt, det var en genomskinlig 20 kilos säck med grön text om jag kommer ihåg rätt. Gissningsvis är kornstorleken 0,2 - 0,4 mm eller liknande, väldigt finkornig i alla fall. Den fungerar bra för fiskarna men idag hade jag nog valt en lite grövre sand då den här lätt sugs in i filter om större ciklider gräver. Det brukar ligga 2-3 deciliter sand i botten på filtren då jag rengör.
Bakgrunderna är köpta, det är Back To Nature Slim Line i två av karen. I det mindre karet där ensamma jaggan gick är det varianten röd gneis (den rekommenderar jag, riktigt snygg), i det mellersta karet med de lekande jaggorna är det vit kalksten (för ljus, sitter kvar pga karet var saltvatten tidigare där den passade bättre). I 540 med fengäddorna är det Juwels svarta bark-liknande bakgrund (tråkig, men fungerar då den får alger på sig).