Cichlidaholic
Detta är en enorm överdrift. Det finns mängder med malawi som fungerar i 180 liter. Alla aulonocara, små copadichromis, mindre placidochromis och de fredligare mbuna så som L. caeruleus, en del cynotilapia etc. är inga problem i 180 liter.
Givetvis har det lite att göra med erfarenheten samt hur man sköter sitt akvarium, men visst finns det massor av malawi till 180 liter.
Beror väll på om du har vuxna L.caeruleus i ett 180l ser det inte så kul ut och jag tror inte fisk som kanske får stryk pga detta mår så bra heller.. Tror inte det har med erfarenhet att göra , jag började med 200l och rödebra för över 20år sedan , man lär sig på vägen. Men nu handlade det ju först o främst om hans venustus.
Zaphi
Det har med erfarenhet att göra på så sätt att man vet hur man sköter ett akvarium som har mindre vattenvolym, vad som händer om det inte sköts samt att man tidigare kan se och utläsa hur fiskarna mår och om det finns risker med den agressivitet de visar upp. Det är inte så lätt för en nybörjare.
Det finns som sagt mängder med malawi som passar kanon i 180 liter. Rödzebra är inte en av dem, men Golden är det, utan tvekan. Men visst är det bättre med stora kar om man har plats och råd etc.
Qeril
jag tycker först och främst man ska tänka på fiskens bästa ! När man skaffa sig ett akvarium så ska man veta vad man ger sig in på! Kan ta ett exempel: ungefär som om jag bor i en liten 1:a på 20 kvm , skulle skaffa mig en jätte stor hund som behöver mycket mat , mortion och träning och ytrymme inte kanske skulle vara så lämpligt för mig just då! Men istället då skaffa mig en mindra hund som är lite mer anpassad för det!, tycker det är ungefär samma sak, vill man hålla på med malawi så får man skaffa sig ett större akvarium , annas får man hålla sig till mer lämpliga fiskar. Men visst nu kanske ett 180 l räcker för vissa malawi , men jag har sätt värre fall , det var en idiot som hade ett 54 l akvarium , med malawi i , tex rödzebro :) han måste ju tänka om , och skaffa sig mer kött på bena
Panos
Qeril: Där måste jag tyvärr rätta dig. Det går alldeles utmärkt att ha en stor hund i en liten etta. En hund ska inte busa, leka o jobba i hemmet, där ska den sova, äta och mysa. Man aktiverar hunden ute med träning och allt vad de innebär. Jag har en dobermann i en 1 1/2rummare. Ser inget problem alls med de. ;)
Qeril
haah :) ja det kanske var ett exempel som var dåligt , men du förstå min tanke
Panos
Jajjamänsan...förstår precis vad du menar Qeril ;)
Qeril
Här har du ett snyggt 180 l som du kanske kan sno lite ideer från :)
http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=1431.0
lycka till
Panos
Nu får jag panik alltså.
Under natten så dog Venustushanen och lilla venustushonan:´(
Börjar fundera på om de e nåt med sanden:S
Nu har jag bara crabrohanen samt en venustushona kvar.
Ska ta ett vattenprov idag.
Mvh Panos
Zaphi
Err.. Ok. Hur länge har akvariet varit igång? När bytte du vatten sist? Vad matar du med och hur mycket matar du? Vad har du för pump? Rör sig vattenytan av pumpens flås? Ser fiskarna smala eller uppsvullna ut?
Kolla din nitrit.
Panos
Err.. Ok. Hur länge har akvariet varit igång? När bytte du vatten sist? Vad matar du med och hur mycket matar du? Vad har du för pump? Rör sig vattenytan av pumpens flås? Ser fiskarna smala eller uppsvullna ut?
Kolla din nitrit.
Karet har varit igång 1 1/2vecka. Matar med Tetra Cichlid Granules (som förra ägare matade med), de får knappt en halv tesked. Har en Fluval 3Plus som jag rengjorde för andra gången härom dagen och har den nersänkt ungefär 1,5cm under vattenytan och vattenytan rör sig utav pumpen flås. Fiskarna ser varken smala ut eller uppsvullna.
Ska kolla nitritet idag.
Glömde säga, igår var de bara crabron samt venustushonan som åt, resten åt ingenting.
Zaphi
Varför rengör du ditt filter två gånger på 1,5 veckor? Du behöver inte göra rent det förrän det ger sämre flås. Jag gör rent mina cirka en gång om året. Det är i ditt filter dina goda bakterier sitter och de vill du inte bli av med genom att göra rent för ofta.
Flåsar fiskarna eller? Det kan vara nitrit, men om du har det efter 1,5 veckor måste du ha matat på rätt bra. Är karet nystartat för 1,5 veckor sedan? Det kan även vara en stressgrej givetvis, men då brukar fiskarna kunna svullna upp om de får problem med magen eller så.
När en fisk inte äter är det ett mycket dåligt tecken...
Panos
Jag rengjorde de för de var inget flås i pumpen. Helst ville jag inte göra de pga de goda bakterierna, men satt igen flåset så jag tog upp den o kollade.
Jag har inte matat de mycket, gett dom så mycket som de skulle ha.
Just nu ligger crabron o flåsar lite...Venustushonan simmar runt bara.
Har ingen aning, letar efter info på nätet, men finner inget intressant.
Har tagit lite vatten från karet som jag ska ta med till djuraffären för att ta ett prov.
//P
malawijanne
Jag rengjorde de för de var inget flås i pumpen. Helst ville jag inte göra de pga de goda bakterierna, men satt igen flåset så jag tog upp den o kollade.
Jag har inte matat de mycket, gett dom så mycket som de skulle ha.
Just nu ligger crabron o flåsar lite...Venustushonan simmar runt bara.
Har ingen aning, letar efter info på nätet, men finner inget intressant.
Har tagit lite vatten från karet som jag ska ta med till djuraffären för att ta ett prov.
//P
När du rengjorde pumpen, fick du ett bra flås efter det, eller det kanske är så att det är något som du har ibaljan som sätter igen pumpen eller också så är pumpen kass, för jag har svårt att tänka mig att pumpen sätter igen sig efter en vecka bara.Janne
Zaphi
Du kommer inte hitta bättre info någonstans på nätet än här ^^
Det lär vara nitrit låter det som. Hade jag varit du så hade jag bytt 50% av vattnet direkt till vatten av samma temperatur (eller något kallare) och tillsätt 1dl (utan jod). Om det är nitrit så lindrar saltet effekten något. Tillsätt inte mer än så.
Tips: Skaffa ny pump eller byt ut filtermaterialet. En pump skall inte sättas igen.
Fråga: Har du kommunalt vatten? Om inte, har du mycket metaller i etc?
Erik-Osterlund
Nitriten brukar komma efter tre-fyra veckor. Matar man som vanligt i ett nystartat akvarium så går det snabbare att få dåligt vatten. Köp dropptester för nitrit och nitrat. Stickorna är helt värdelösa.
Om du bara har ett litet innerfilter så tycker jag att du ska jaga ett beggat ytterfilter. Ju mer filter du har desto lättare är det att hålla bra kvalitet på vattnet.
Som tidigare tips du fått: byt vatten typ 30-40%. Kolla nitriten dagen efter byte. Får du utslag byt 30%. Nu när du ska mecka mycket med vattnet så kan jag rekomendera ett vattenberedningsmedel som lugnar firrarna och gör vattnet "fiskvänligt". Även bra för ditt filter. Jag kör med Easylife och det har funkat riktigt bra!
Lägg ner matandet ett par dagar så kan du smyga igång igen. Mata väldigt sparsamt nu i början. Firrarna klarar sig utan mat.
Det skulle vara bra att få in lite bra bakterier från ett inkört kar. Kolla med din polare om du kan få lite av hans filtermaterial. Stoppa i den biten i ditt filter tillsammans med ditt egna filtermaterial. Ta hem biten i en påse med vatten.
Lycka till nu, trist start på ditt nya kar men så är det för de flesta som startar kar utan att ha läst om det i flera månader :). Sen när det väl är igång är det inte mycket jobb - då börjar det roliga!
Mvh Erik
Panos
Tog prov på vattnet idag...Och båda raderna på stickorna var lila. Med andra ord så var de mycke dåligt. Efter jag rengjorde pumpen så fick jag mycke bra flås, och har fortfarande bra flås. Kör med kommunalt vatten.
Ska påbörja arbetet här nu med vattenbyte ;)
Återkommer med mera info, eller om jag behöver lite hjälp.
Tack så länge för alla bra inlägg :)
Panos
God morgon!
Igår kväll gjorde jag ett vattenbyte, hade hoppats på att venustushonan skulle klara sig, men icke...stackars tjejen gick bort inatt. Började med att stänga av doppvärmaren och pumpen. Tog ut alla stenar och började tömma vatten. Satte ner suget ner på varenda ställe i sanden för att få upp skit o dylikt. Pumpen gjorde jag ingenting med. Tror jag tömde för mycket...ca 70% tror jag de blev, hoppas de inte blev för mycket tömt. Tog ut alla stenar i duschen och spolade av riktigt noga med riktigt varmt vatten och avslutade med kallvatten.
Lade i alla stenar därefter och fyllde på tanken igen. När jag var klar med de så var de inte lika grumligt som de va när jag fyllde på första gången. Ska låta tanken pumpa ett par dagar nu och därefter ta nya prov på vattnet. Nu har jag inga fiskar i tanken, och det är ingen panik heller. Vill få perfekt resultat i tanken innan jag skaffar nya kompisar ;)
Mvh Panos
LN
Ja det var sorglig läsning.
Nitrit kan pajja det mesta. O råkar man dessutom ha lite dåligt kranvatten som kanske dödar alla bakterier vid ett så stort vattenbyte så kan det vara helkört.
Har du ingen överlevande fisk i baljan så lägg ner vattenbytandet och vänta ut stormen genom att inte plantera in ny fisk förrän Nitriten är på noll.
Panos
Ja, de e synd som fasen.
Nu ska jag lugna mig lite o kolla så tanken blir bra igen o så.
Sen skaffa nya fiskar ;)
Qeril
uhs det var tråkigt att höra ! det bästa du kan göra nu är att köpa en flaska Easylife och hälla i :) finns i dom flesta fisk/zoo affärer.
http://www.pwss.se/product.php?productid=3774&cat=734&page=1