Jobbar som projektör på ett av de större byggbolagen i Sverige och får väl säga att jag snappat upp ett och annat under alla åren vid ritbordet och senare vid datorskärmen. Fukt i byggnadskonstruktioner är ingen lätt sak.
Jag är rädd att du missuppfattat rådet med plast för att skydda reglarna mot fukt. Som jag ser det ska du endast ha typ grundpapp mellan reglarna och underlaget och endast där. D.v.s. inte på hela golvet. Grundregeln för plastfolie/diffussionsspärr är att den ska ligga på den varma sidan av isoleringen. Din plastfolie hamnar på kalla sidan. Den ska istället ligga ovanför isoleringen i ditt fall. Om där överhuvudtaget ska vara någon.
Mitt råd blir alltså; Kolla upp detta en gång till med en byggnadsingenjör innan du går vidare och kanske bygger in ett problem som sedan blir svårt att åtgärda. Har du tid att vänta till på måndag kan jag ta upp saken på jobbet med någon av konstruktörerna. Du är välkommen höra av dig på ovwali@hotmail.com eller 0707-658488.
Hoppas jag inte förstört din fredagskväll nu...
Nejdå, du förstörde inte min fredagskväll. Gör mig bara glad att du vill hjälpa mig så mycket!
Du får jättegärna kolla upp det på måndag! Har inte kommit så långt så att det går och ändra. Bara och lyfta upp reglarna, lär inte hinna mer änså till helgen.
Har haft några killar (som jobbar inom besiktningbrancen) som hjälp mig med detta förslaget, för jag tyckte det blev dyrt med ny betongplatta.
Allfall så här är tanken och gjort lite av det. Fuktspärrat hela torpunden, ifrån betongplattan upp till lecablocken utvändigt. Kört med 3 lager kalsfärg och sen fuktmatta runt hela, så ingen fukt eller luft kommer in.
Sen har jag lagt ut halva jobbet med reglar, som kommer stå på två marksten i höjd med tjärpapper emellan golv och sen regel. Kommer täcka hela golvet med frigolit i 10cm höjd förutom där stenen står, sen fylla upp med isolering till reglens-topp.
Sen kommer golvet och i och med där kommer ligga en plastmmatta där, så kommer ingenfukt neråt.
Och om där kommer någon fukt ifrån betongplattan, så stoppar byggplasten den nere ifrån. Och på så sätt lär där inte komma in någon fukt.
Sammtidigt kommer reglarna hålla sig värma av isoleringen.
Dom jag hade till hjälp med detta ansåg att reglarna var viktigast och skydda, ifrån fukt både uppe och nere ifrån.
Men jag är så tacksam om du vill kolla upp detta på måndag.
MvH
Patrik