Jag blir inte ledsen att få kunskap
vad tror du om man tex får röta på plasten om ca 10 år ??
och jag lägger på plast från insidan, har väl lagt ca 5 lager färg
fungerar det ytterliggare 10 år då
Jag utgår från ett generellt perspektiv i det jag skriver och det är svårt att avgöra om du är ironisk?
Jag pratar inte om "röta" utan hur Polyester/glas laminat funkar. Har du
konstant fukt i laminatet påverkar det livslängden o styrka i detsamma på sikt. 5år eller 10år - frågan blir retorisk o av arten: Hur långt är ett snöre?
Min erfarenhet säger att det är möjligt att i det här läget avsevärt öka styrkan o lösa vattengenomträngingen.
1. Låt topcoaten torka igenom ordentligt: Täck över dammen med en press o ställ en kupevärmare på 20 grader värme i dammen o låt gå ett par dygn.
2. Matta hela dammytan för fäste med fin stålull - damsug bort metalldammet evt torka med vattenfuktig duk eller en klibbduk som bilackarna använder.
3. Stryk med bred pensel ett flödigt lager Epoxy på ca 1-2 kvm. Pudra denna direkt med ett täckande lager akvariesand men inte mer än att Epoxyn kan flöda igenom o binda sanden - testa. På detta sätt får du ett mycket starkt laminat som är vattentätt. Jag har själv använt denna metod och det har fungerat bra.
4. Jobba med dammen täckt o hög, jämn (20 grader) värme - låt värmaren stå på 2-3 dygn så härdningsprocessen avstannat.
Lycka till.