Är det inte så med alla hobbies och för att inte glömma elektronik pryllar.
Du menar om man byter stereogrejer för att en ny ljudteknik hypas på nätet t.ex? Eller skaffar en ny mobil varje år typ då nya allt flashigare modeller dyker upp? Eller en ny dator då en ny processor har kommit? etc
Delvis kanske, man jag tycker inte det är samma sak, oftast söker man i så fall en förbättring av det man har. Man får nog svårt att motivera varför troffar är bättre än mbuna. Det är väl mer att det är en skillnad i beteende, och man kanske är lite trött på det man har, man vet redan hur de är till beteendet, man vet hur man sköter dem, och man vill testa något nytt.
Vi söker nya utmaningar kanske? Skulle förklara varför det nästan alltid är svårighetsgraden som dras upp då en ny dyr mer exklusiv art börjar bli lite poppis. Undra hur många som hade satsat stenhårt på en ny art som sades vara bra som nybörjarfisk?... Jag skummade igenom en tråd i morse där just "nybörjarfisk" nästan tolkades som en spottloska rakt i ansiktet. :/
Men tänk om man skulle göra likadant med hundar. Skaffa en hundvalp av en ras, lära den en del trick, sedan byter man in den efter ett år eller så och skaffar en annan ras, och gör likadant med den, sedan en ny igen, och igen. Skulle nog ses som lite märkligt kan jag tänka mig. :/