HakanM Alla jag sett som urvalsodlar röd zebra för att få väldigt röda honor utan sot har rosa hanar ( tex Malavijanne enligt de bilder jag sett). Är det alltid så eller finns det odlare som har blåa hanar i odling för att få röda honor. Ja eftersom jag personligen gillar blåa hanar bättre än rosa vore det en idealstam där honorna blir rödare och rödare medans hanarnas blåa färg förstärktes för varje generation, ( detta kanske är urvalsodlingens överkurs men tänk tanken).
malawijanne HåAlla jag sett som urvalsodlar röd zebra för att få väldigt röda honor utan sot har rosa hanar ( tex Malavijanne enligt de bilder jag sett). Är det alltid så eller finns det odlare som har blåa hanar i odling för att få röda honor. Ja eftersom jag personligen gillar blåa hanar bättre än rosa vore det en idealstam där honorna blir rödare och rödare medans hanarnas blåa färg förstärktes för varje generation, ( detta kanske är urvalsodlingens överkurs men tänk tanken). Tyvärr så vill inte zoohandlare köpa in bruna hannar, dom blåa är bruna från början. Så det är tyvärr marknaden som styr, det vill säga vi kunder.Janne
rent-vatten HåAlla jag sett som urvalsodlar röd zebra för att få väldigt röda honor utan sot har rosa hanar ( tex Malavijanne enligt de bilder jag sett). Är det alltid så eller finns det odlare som har blåa hanar i odling för att få röda honor. Ja eftersom jag personligen gillar blåa hanar bättre än rosa vore det en idealstam där honorna blir rödare och rödare medans hanarnas blåa färg förstärktes för varje generation, ( detta kanske är urvalsodlingens överkurs men tänk tanken). Jag håller med dig att blå hanar är snyggare.Men rosa hanar ger rödare yngel än blå så därför odlar man på rosa hanar, så man får så röda fiskar som möjligt.
cfakvarielagret Tyvärr så vill inte zoohandlare köpa in bruna hannar, dom blåa är bruna från början. Så det är tyvärr marknaden som styr, det vill säga vi kunder.Janne Vi brukar ha ca 50 Röd zebra inne. det finns alltid ca3-5 blåa hanar det räcker o blir över. marknaden bestämmer.
cfakvarielagret rent Jag håller med dig att blå hanar är snyggare.Men rosa hanar ger rödare yngel än blå så därför odlar man på rosa hanar, så man får så röda fiskar som möjligt. Varför skulle röda hanar ge rödare fiskar ? har hört annat, men vad vet jag.