shreek
Funderar på att köpa mig en kamera för att kunna ta riktigt bra bilder på mina fiskar och annat oxå så kalrt men främst fiskbilder till o börja med .
Har nån någe tips på vad det är ja behöver? kamera objektiv mm kanske ett bra tips på ett paket , max 10.000 :-
shreek
Niklas-Olsson
Kameran räcker gott och väl för dig för att ha förutsättningar för att få bra fiskfoton.
Personligen skulle jag nog ha införskaffat något annat objektiv om jag mest vore intresserad av fiskfoto. Ett macroobjektiv...Canon har sina 60mm och 100m men även Sigma, Tamron och Tokina har några fina varianter. Macrogluggarna kan du även använda till annat som t.ex porträtt p.g.a att de oftast är mycket bra optiskt. Du skulle nog kunna hitta ett bra macro för runt 3000:- begagnat.
En blixt kommer du ganska snart sakna skulle jag tro, möjlighet att kunna styra den trådlöst eller med kabel är att föredra för att inte träffa fisken rakt framifrån.
shreek
Om kameran e ok men inte objektiven så kanske de inte e de paketet som ja ska satsa på .Skulle du kunna länka till ett bra paket ?du verkar ju ha sten koll :D
Niklas-Olsson
Har du varit i någon fysisk butik och känt på någon modell du tycker ligger bra i handen? Om inte så tycker jag det är det första du ska göra. Känn på den modellen du länkat till men även på några andra som t.ex. 40-50D och innan någon annan säger det...även andra tillverkare har bra kameror;)
shreek
nu har ja varit o "klämt o känt" på både Canon EOS 500D och nikon D90
nikon låg bättre i handen men canon va trevlig oxå vilken borde ja välja ??
vet nån om man kan köpa "paket" till bra pris ? typ kamera macro och standard objektiv görna blixt oxxå..
Niklas-Olsson
Blir nog svårt att hitta ett färdigt paket med både macro, normazoom och blixt.
Bägge kamerorna är fina kameror, inte testat 500D (bara 400D) men kört Nikons 90D några gånger och den gillar jag. Känns som en rejäl kamera, gillar slutarljudet på den...kanske inte så viktigt för alla men det ger en viss känsla när man gillar det ;) Kan tänka mig att Nikons ligger bättre i handen p.g.a att den är lite "kraftigare" och i så fall finns ju även Canons 40-50D som är lite större. Att dom är lite stadigare att hålla i märker man lite extra om man ska fota med ett lite tyngre tele.
Just Nikonen har jag mest testat med Nikons 60-macro och det var en fin kombination. Nu kostar ju ett nytt sådant macro några lappar.
Din budget på 10 000:- verkar bli svår att hålla med nå´t av de husen nya.
D90-paketet ihop med deras 18-105 VR är ett bra paket där du får med ett ganska brett zoomomfång. Istället för att köpa ett färdigt paket kanske det kan vara värt att plocka ihop ett paket själv istället? En ljusstark normalzoom t.ex. Tamron 17-50 2,8? Sedan låter det som ett macro vore bra, leta gärna på begagnatmarknaden efter objektiv eftersom du kan få dom rejält mycket billigare.
Väljer du Canonhuset finns ju även Tamron 17-50 till den och macron i olika modeller (lite beroende på vilken brännvidd du vill ha).
En blixt till de bägge märkena borde du kunna hitta en bra för runt 1500:- och uppåt.
Nu känner jag att det blev lite dyrt här men det känns som du vill ha en del och under 10 000:- blir tufft om du vill ha allt enligt dina önskemål;)
Hus 8-9000:- (nytt)
Normalzoom 3000:- (beg)
Macro 3000:- (beg)
Blixt 1500:- (beg)
Priserna är naturligtvis bara ungefärliga så det kan ändra sig åt båda hållen och hittar du ett bra hus begagnat sparar du ju också in en del.
shreek
men om ja i huvudsak kommer fota fisk foton e macro elller blixt viktigast
ex standard objektiv+ blixt
eller macro ingen blixt
vilket har ja "roligast med"?
blir en d90 är rätt säker .
shreek
Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR
12350:-
shreek
verkar de va ett bra paket + blixt eller macro har inte råd med båda just nu
Niklas-Olsson
Väljer du mellan blixt och ett macro skulle JAG nog satsat på en blixt först och sen när du får in mer pengar ett macro.
shreek
va tror du om de paketet då e de en bra början ?
eller borde ja välja annat objektiv ?
Niklas-Olsson
Nu är jag ju ingen "Nikonist" så det kanske vore bra om någon på den sidan kunde svara också;)
Men jag tror det är ett paket du kommer bli mer än nöjd med.
Alternativet är ju att bara köpa huset, ett begagnat t.ex. Tamron eller Sigma 17-50 2,8 objektiv (det finns andra också naturligtvis om du vill ha en annan brännvidd) för runt 3000:- begagnat.
Men köper du ett paket kan det ju även följa med sånt som du ändå måste lägga pengar på som minneskort.
Inte lätt detta med en uppstart av ett kamerapaket för vi är ju alla så olika i vårt fotande.
tege
Nikon D90 är nog ett riktigt bra val, den tillsammans med en blixt, nikon SB-600 som du kan köra trådlöst, sen ett lämpligt objektiv. Det är väl rangordningen om du ska fota fisk i första hand.
Huset och blixten är nog bara att köpa nytt men objektivvalet går det nog att flexa på. Givetvis borde du ha ett macro eller åtminstone måste det vara bra närgräns på linsen, men det måste inte tvunget vara nikon du kan välja på både Tamron Tokina eller Sigma, gärna något med ljusstyrka 2,8 (bländare) Objektiv kommer du att byta och köpa nya av många gånger om du blir fast i fototräsket, beganatmarknaden är oxå ganska stor, men just macro får man kanske leta lite efter.
18-105 som ingick i paketet är nog ett bra objektiv för övrigt foto.
Men jag har tagit en del riktigt hyggliga bilder med mitt vanliga nikon 50mm bländare 1,8 och det är en lins som är riktigt billig och ligger i ganska många fotoväskor.
Det är kul att köpa nytt, samma frågor kan få skiftande svar, det är du som bestämmer.
shreek
det blev Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR och en Nissin di 466 budget blixt :)
hur gör jag för att köra blixten sladdlöst ?? går det o göra han på mediamarkt sa att de skulle funka men ja fattar inte hur?!
Joakim-Draktoft
det blev Nikon D90 + AF-S DX 18-105/3,5-5,6G ED VR och en Nissin di 466 budget blixt :)
hur gör jag för att köra blixten sladdlöst ?? går det o göra han på mediamarkt sa att de skulle funka men ja fattar inte hur?!
Stort grattis till valet. Välkommen till Nikon-gänget. 8)
För att köra blixt trådlöst så använder man Commander-läget. Den interna blixten skall vara uppfälld för att kunna möta ljus och skicka signalen till din SB-600/800/900.
Hittade följande lilla video som nämner hur commander fungerar och vad man kan göra. Iofs på engelska, men tror att det kanske kan vägleda lite.
WFrSlM1jnOM
Niklas-Olsson
Grattis till dina nya prylar! Nu är det bara att fota på då :D
shreek
Tack för hjälpen ja gjorde precis som han men de funkar inte :(
shreek
Niklas Grattis till dina nya prylar! Nu är det bara att fota på då :D
TACK Jepp blir inte mycket sova i natt mycke som måste testas :P:D
tege
Ingen aning om det funkar på en nissanblixt, tror inte det. Vad jag vet måste det vara en Nikonblixt, minst SB600.