Ett krux är vad man menar med "bra vattenkvalitet" samt "skitar ner".
Vattenvärdena som vi hobbyakvarister kan mäta är rätt få. Bra vattenkvalitet handlar om en hel del mer än kväve/fosfor, enligt mig. Den enklaste vägen runt det är att byta vatten regelbundet. Bra filter löser enbart kväveproblemen. I det långa loppet kommer balansen mellan kväve och fosfor att förskjutas om man inte byter vatten - och fel balans mellan dessa lirare brukar ge blågrönalger.
Vad som skitar ned mest lägger jag mig inte i, jag ser det så enkelt att allt man stoppar ned i akvariet behöver tas omhand på något sätt. Pratar vi här om synlig eller osynlig skit? Vattnet kan mycket väl vara kristallklart men klart olämpligt för fiskarna. Återigen, den enkla vägen runt detta är att byta vatten.
Kör man kar med få vattenbyten under en längre tid får man verkligen hålla koll på KH. Av olika anledningar förbrukas detta i akvariet, vilket ger ett lägre pH. Det kritiska är om pH åker under sju - dels riskerar man en pH-dipp när all alkalinitet är förbrukad och dels riskerar man en ammoniakspik när man väl byter vatten (och pH går upp över sju igen).
Vill man nu ändå minimera vattenbytena rekommenderar jag mycket växter. De har en stabiliserande inverkan på akvariet, och "slarvmarginalerna" blir större. Extremvarianten i detta fallet är Diana Walstads koncept med lowtech växtakvarium. Där fyller man på avdunstat vatten och gör något vattenbyte per år. Finns bra info om denna metod på
www.plantswap.se eller i Walstads bok "Ecology of the Planted Aquarium".
Hilsen,
/P