Sebastian
Min favorit är Thorichthys meeki;)
Laban
Parachromis Loisellei
Banderad
Thorichthys maculipinnis (iof enda centralaren jag har).
/Jocke
Lundensis
Parachromis friedrichsthalli
JockeB
(Just nu) Cichlasoma Istlanum:)
FI
Parachromis managuensis och Amphilophus citrinellus delar favoritplatsen hos mig, drömmen är att någon gång ha ett stort kar med båda arterna.
Cryptoheros nigrofasciatus och Thorichthys meeki gillar jag också, två lite bortglömda pärlor som tyvärr verkar ha gått ur tiden lite.
Micke-Jarhl
jag har svårt välja men istlanum,tetrachanta, capinte i karet förtillfället men jag letar trimac i framtiden+ en jagga hane stoor..:)
dezplay
Parachromis Motaguensis "red tiger"
nike69
Parachromis Dovii
mitt par jag hade förut, gav mig utroligt mycket nöje..
Ove-Planstedt
Omöjligt att bara välja en.
1. Vieja "whatever"
2. Petenia splendida
3. Hypsophrys nicaraguensis
4. Zebraciklid
tjornpatrik
P managuensis!
RobinH
Favorit fiskar jag har
Vieja fenestrata
och favorit fiskar jag inte har men hoppas få tag i framtiden
Vieja fenestrata "Laguna de Catemaco"
Alexander-Ylipaa
Cichlasoma trimaculatum, tveklöst.
doohan
Jepp!
Min favorit är Thorichthys meeki;)
Eldbukar är en klar favorit :) Väldigt snygga fiskar!
Wilhelm
Tveklöst svårt att svara på!
Men en av mina två favissar som jag fortfarande inte haft i akvarium är argentea samt splendida.
Andra favoriter är min 25 cm ilskne trimac samt jaguarparet där hanen mäter 30cm nånting
imported
Eldbuk
ciklidkrille
eldbuk (meeki)
salmberg
Förtaplatsen går till Petenia splendida.
Andra favoriter är C.pearsei,V.heterospila och V.godmanni
ulf
hej
Lite förvånande(för mig) men roligt att så många verkar ha eldbuken som favorit.
Eldbuken var min första ciklid (1982), två små gråa stackare kom hem från Herkules zoo. Hemma fick de samsas med svärdbärare och guldbarber, det visade sig att det var ett par och en vacker dag kom de fram med ett stimm yngel, sen dess är man fast i ciklidträsket.
Central amerikanare har sen dess varit något av favoriterna och det har oftast funnits några eldbukar någon stans(bifogar bild på dagens par).Några centalare som står på önskelistan är Bartoni och Labridens men det får komma lite senare.....
mvh Ulf
FI
Ja eldbuken är störtskön, och kaxigare utseende får man leta efter! En bild på en eldbukshane brorsan hade som flexar med musklerna