Intressant! Och skapligt nöjd han måste vara i så fall, importören :D
Hehe jo de amerikanska namnen kan allt vara märkliga, samma med den andra terrorn, Green Terror :P
Jack Dempsey tycker jag fortfarande är helmärkligt, det känns som om den lika gärna hade kunnat heta Mike Tyson eller Muhammed Ali :D
Men som ni redan är inne på så har inte malawicikliderna lika många riktiga populärnamn, nu har inte jag så bar koll på dessa fiskgrupper men de som nämns låter mer som slang av de latinska namnen. Troffar, dubbar, osv. Ändå har de blivit populära (mer så än CA och SA?) så populärnamn kan ju inte vara ett krav för att hobbyn ska bli poppis tycker jag. Men helt klart håller jag med om att det blir enklare framför allt då man är ny i hobbyn, alla har vi väl stått på akvariebutikerna och skämts lite nån gång då vi har stammat fram latinska namn vi inte har en susning om hur vi ska uttala ;) jag gör så fortfarande :P
Ja att malawiciklider har blivit mera populära det beror nog inte på namnen.
Det har nog andra orsaker.
Jag vet när jag började med ciklider, det var självklart oscar, jack Dempsey och några till , dom såg ju så fina ut i affären .
Ja man kanske hade en balja på kanske 90 till 200 liter, så man köpte dessa ciklider, men zooinnehavaren missade att säga att dessa ciklider kommer att bli lite större. och det blev dom, ja jag är inte det minsta förundrad när jag fortfarande hör zooägare säga att . ciklider dom bara bösar runt och käkar upp dom andra fiskarna.
Ja det var innan malawiciklioderna kom, ja det var en revolution, dom käkade inte upp dom andra fiskarna, dom blev inte så stora, ja man kunde ha 30 st i en balja istället för 2 st mördare som kanske mördade den andra inom 2 timmar.
Ja som sagt var vi som har har malawiciklider vi har fått lida för dom cikliderna som zooaffärerna hade innan malawiciklider kom.Janne