Lutt Hej Tänkte om nån här inne har några idéer om hur man gör en avdelare. Tjockt plastnät eller liknande funderar jag på men vart köper man sånt? Ciklidparet ska kunna se varandra och så tänkte jag ha en glipa på några cm längst ner så att hanen inte behöver komma in till honan utan befrukta äggen på avstånd. Alla tips emottages tacksamt
cfakvarielagret Vad tror du om detta sedan mäter du hur stor honan är http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=907
cfakvarielagret Det där såg ju riktigt bra ut och det är sånt jag letar efter. Men priset avskräckte mig lite. Leta bland gamla belysningar eller fråga om dom har en halv bit
imported Ta en glasskiva och skär den 1 cm mindre än innermåtten på akvariet. Sedan tar du filtermatta som är 5 cm x 5 cm x innermått. I denna filtermatta skär du ett spår på mitten som nästan går igenom. Trä över filtermattan runt alla kanter på glasskivan. Sedan lirkar du glasskivan på plats, det blir så tätt att inte ens ancisturs kommer i mellan.
cfakvarielagret det blir så tätt att inte ens ancisturs kommer i mellan. ------------------------------------------------------------------------ Det är just det som är meningen vissa fiskar ska gå igenom ;)
imported det blir så tätt att inte ens ancisturs kommer i mellan.------------------------------------------------------------------------ Det är just det som är meningen vissa fiskar ska gå igenom ;) Ok missade visst sista meningen ;)
shreek http://kpaquaria.123ehandel.se/product.html?product_id=76&category_id=25 sen en glas skiva o valfri sten under skivan beronde på hur stor glipa du vill ha funkar kanon.
StefanL ancisturs ---------------------------- är det på Franska kanske :S Latin. Kommer från samma släkte som Medurs och Moturs. ..jo..det är sant.*-)
Ola-Svensson Hej Jag har tillverkat sånt där i tre material förutom glas och plexiglas: 1. Det bästa materialet är genomskinlig plast med "kanaler". Det används för att bygga växthus. Det består av två genomskinliga plattor som hålls ihop av genomskinliga lameller med 0,5 cm mellanrum. Det är väldigt lätt att skära till. Ett likartat meterial används av IKEA i garderober och liknande men det är vitt och inte genomskilnligt. Vet någon var man kan köpa detta så säg till! 2. Ett helt fantastiskt nät som bildade "romber". Detta användes till att lägga i vasken och fanns att köpa i England. Tyvärr lades tillverkninger ner. Säg till om ni hittar det... Det går nog uppfatta på fotot. 2. Vi köpte stora plattor 150 x 60 x 1 cm av sånt där vitt material som finns i sjuttiotalslampor. Det består av ett galler av lammeller som bildar 1 x 1 cm stora kvadratiska hål. Det går slå ut och göra hur stora hål man vill t ex 2 x 2 cm. Vet någon var man kan köpa detta så säg till!
Lutt Per Kanalplast har Willab: http://www.willabgarden.se/main/Avdelning.asp?AvdID=145 Undra om det spricker om man borrar i det:^) Shreek: Dom där sugpropparna tål att tänkas på. Men ingen glasskiva blir det för jag vill ha så att vattnet kan cirkulera runt hela karet (glömde skriva det) men tack. Ola Svensson: Vi jagar nog samma typ av avdelare;)
Per-B Nej, det där materialet är lätt att både såga och borra i. Jag testade lite på en provbit jag beställde hem för flera år sedan när jag tänkte ha det som glas i växthuset.
Lutt Per Nej, det där materialet är lätt att både såga och borra i. Jag testade lite på en provbit jag beställde hem för flera år sedan när jag tänkte ha det som glas i växthuset. Men det låter ju toppen...har ju borr som jag använde till att använda 50/60mm raster men vet du var dom finns eller är det ett företag som finns över hela landet.
Lutt Hittade det här och det känns en aningen intressant http://www.aquawarehouse.se/shop/product_info.php/products_id/591 Annars blir det ett hemmabygge i likt med det Per B länkade till.
Ola-Svensson Kanalplasten spriker inte. Man kän skära i den med en mattkniv eller klippa med en tygsax modell större.
Alexander-Ylipaa Såhär ser min avdelare ut. Gjorde på hårt plastnät med plastram runt. Lägg märke till två slipade kanter för att inte skada silikonlisten.