Ja Många kloka ord, det kanske är helt ute med blaskan.
För att dom nya medlemmarna hittar så mycket på nätet ändå.
Där har vi bundit ris om ryggen.
Ja vad ska vi göra.
Mitt förslag är, vi har ett grymt kunnande när det gäller ciklider, det kanske ska vara så att det inte ska vara tillgängligt för användare?Janne
Om det finns fler som hittat vägen till medlemskap på samma sätt som jag, vilket jag tror, nämligen just via nätet, har NCS inte bundit ris... Föreningen och bladet har jag känt till sedan början av 80-talet. Detta är min story:
från början av 80-talet till några år in på 2000-talet gick jag alltid till huvudbiblioteket och läste bladet, en högtidsstund några gr per år. Ibland köpte jag äldre ex när de fanns hos någon handlare. Men medlem såg jag ingen anledning att bli när tidninen fanns gratis för mig (och jag såg inte man fick så mycket annat).
Sen kom internet och detta forum som ökade mitt intresse till medlemskap. För mig är ju även 10% rabatt i vissa butiker något jag tjänar in många medlemskap på.
Men när det gäller det tryckta bladet: jag skulle gott och väl kunna tänka mig att enbart läsa den som PDF med medlemskapet som licens. De pengar som NCS skulle tjäna på att slopa tidningen skulle kunna bli en mycket proffsig PDF-tidning med kanske beställda artiklar, betala översättare, kanske göra riktiga repotage etc.
En sådan proffsig tidning kan ju även skrivas ut förspridning.
Höj medlemsavgiten några tior, slopa den tryckta tidningen är mitt förslag.
Nätet är ju här för att stanna.
Glöm ej heller miljöaspekten i att enbart ha en PDF. Vår hobby har allt at tjäna på att föregå med exempel.
Pablo