Ja nu är det upp till styrelsen att ta beslut.
Jag sitter i styrelsen men svarar som privatperson i egenskap av den längst sittande forumsvärden/moderatoren på ciklid.org.
Att kontrollera att regelverket följs
I dagsläget är forumsvärdens främsta uppgift att se till att regelverket sköts. Självklart ska forumsvärden få ha gjort enstaka övertramp och utfall i "stridens hetta" och därmed fått inlägg raderade och kanske till och med fått en tillsägelse. Däremot är det självklart uteslutet att någon som de senare åren blivit varnad ska kunna bli forumsvärd. Den som blivit avstängd ett flertal gånger kommer självklart inte på fråga.
Att se till att folk får vettiga svar på sina frågor
Jag blev forumsvärd (moderator som det hette då) för nästan 10 år sedan och då verkade det vara en bra ide att kombinera uppgiften att sköta ordningen och att vara aktiv och svara på frågor. Det var det säkert en bra ide då. Det som hände sedan var att det började dyka upp mer aggressiva inlägg (rimligen orsakat av fler användare som inte kände varandra) och det behövdes krafttag. I detta läge var det kanske ett misstag att kombinera de två rollerna.
Jag har som jag skrivit på ett annat ställe startat en diskussion om att skilja dessa två roller. Detta är hittills bara en diskussion. Vissa personer skulle kunna få i uppgift att se till att svara på frågor från främst nybörjare och möjligen "flagga" för eventuella överträdelser. Antingen skulle det kunna stå någon titel under användarnamnet eller så kan det vara helt inofficiellt. Då skulle styrelsemedlemmar och/eller moderatorer (med endast skitgörat att kontrollera att reglerna följs som uppgift) sköta radering och påföljder.
Vad skulle man då kräva av en sådan person förutom att han/hon skulle bevaka sin avdelning om
han/hon officiellt fick detta ansvar av NCS? Några exempel: Jo, ödmjukhet.
Aldrig ondgöra sig över andras fiskval
även ickeciklider så länge kombinationen/fisken är etiskt försvarbar.
Aldrig vara otrevlig.
Aldrig motarbeta föreningen genom att mer än undantagsvis klaga på styrelsens arbete. (OK, jag hårddrar lite här med mina
aldrig som kanske ska läsas som aldrig mer än undantagsvis.)
Janne, tro mig, du skulle inte vilja bli bakbunden på det sättet som skulle krävas! Varför tror du att styrelsen och forumsvärdarna håller sig undan trådar/stickspår i trådar som hettar till men där folk följer regelverket? Vi kan inte delta i dessa. De gånger vi försöker blir det lätt fel! (kolla t ex religionsdiskussionen i evolutionstråden)