Jag vill veta allt om de firrar jag har och vilka som kan passa ihop med dem. Är nu ute efter ett kar med så mycket färg som möjligt i.
Karet är ett 320-liters och nu finns dessa firrar däri:
Golden (1st 13cm och 3st, 6-8cm)
Mari Gold (bara en, vet ej kön, ca 15cm)
Hongi (1st hane och 1st hona, båda ca 7cm)
Röd Zebra (1st vit hane 1st hona, Båda ca 8cm)
Sajica (4st kön vet ej, 4-6 cm)
Dvärgkulfisk
Tetror Koppar och kardinal (hoppas dessa blir mat snart dock)
Ville gärna ha gulsöm men flera har sagt att de är aggressiva och inte går ihop med de ovan.
Men behöver tips på fler firrar med fina färger som passar.
Dina malawi funkar utmärkt med sajican men de andra fiskarna känns lite udda. Det är inte helt etiskt att vänta på att de ska bli mat, särskilt som du inte har rovfiskar som snarare biter ihjäl dem. Ge hellre bort dem. Dvärgkulfisk vet jag inte mycket om men det känns lite synd att låta den tyna bort i detta sällskap.
-Det du ska skaffa i första hand är fler fiskar av varje art (förutom sajican)
-Guldsöm kan du väl ha i och för sig. Även den kommer från liknande vatten som malawiciklider och sajica. Den är lite väl stor som fullvuxen för de mindre arterna.
-Det du nog ska fundera på är vad du vill med akvariet. Vill du ha främst malawi så skaffa fler röda (rödzebra), gula och blå ciklider. Kolla i artregistret vad du gillar så kan vi föreslå andra arter om de inte passar eller är svåra att få tag på.
-Om du inte är så puritansk som de andra kan du t ex skaffa eldstjärtar (en eller många) eller regnbågsfiskar.
[/quote
]Jag är även intresserad av allt som har med odling att göra.
Inte för att sälja, bara för egen del.
Hur ser man på firrarna när det är dax för lek, hur ser man när de munruvande ruvar?
Ja allt som har med det att göra.
Zebrahanen ställer sig framför honan och skakar. Är det lek?
Han uppvaktar honan så det är ett förstadie till lek. När de lekt ser man att honan har en påse under hakan när hon går och munruvar äggen.
En tråkig sak med malawiciklider är att de lätt korsar sig. Däreför är det bra att hålla arter som ser så olika ut som möjligt. Kanske inte främst för att detta minskar antalet korsningar utan att man då känner igen hybriderna. Hybrider går inte sälja så man tvingas avliva dem om man inte behåller dem själv.