cfakvarielagret
Ställningen är inga problem alls, om den är rak
Ravenskog
Det jag oroat mig mest om, är ifall den främsta regeln sviktar för mycket. Det ska även ligga en 22mm:s golvspånskiva på, sen 10mm frigolit under karen.
Har lite småjobb på karen kvar, men ett par ska jag få in i kväll...
sleepy
Det jag oroat mig mest om, är ifall den främsta regeln sviktar för mycket. Det ska även ligga en 22mm:s golvspånskiva på, sen 10mm frigolit under karen.
Har lite småjobb på karen kvar, men ett par ska jag få in i kväll...
Kan räkna lite på hur mycke den kommer böja sig ifall du ger mig måtten på karet och måttet mellan väggarna :)
sleepy
+ även dim på ytter regeln
cfakvarielagret
Kan räkna lite på hur mycke den kommer böja sig ifall du ger mig måtten på karet och måttet mellan väggarna :)
Den kommer inte att svikta något, akvariets fram o bakruta är också stöd
är akvariet klent byggt kommer allt att vara rakt ända tills akvariet spricker
men stativet känns stadigt i framkanten så det räcker
Koi-fantast
Jag tycker att ställningen ser ut att klara en hel del. Jag gissar på typ +150kg per tvärstag. Du kan alltid testa och sätta dig på ett stag med en kompis och se hur mycket det sviktar(sätt tumstock från regeln till golvet).
sleepy
Men som sakt ifall du ger mig lite roliga mått kan byggnads ingenjören ge dig en rimlig nedböjning. Kommer ju självklart inte bli exackt med tanke på trä kvalite men hyvsat kommer de bli!
Ravenskog
Då var man tillbaka till karen efter jobbveckan, här har det diskuterats...
sleepy: Måtten på karen är i cm (LxBxH) 197 x 47 x 43, botten och långsidor är i 10mm:s glas, gavlarna är i 8mm.
Mått mellan väggarna är 229cm, ytterregeln c:a 8 x 10cm, vikten på karen med vatten i hamnar på runt 600kg.
Jag oroar mig säkert i onödan, det är ju som Christer och koi-f skriver: vikten fördelas på hela ställningen. Ska försöka få tag på bärhjälp idag..
Mvh Tony
sleepy
Då var man tillbaka till karen efter jobbveckan, här har det diskuterats...
sleepy: Måtten på karen är i cm (LxBxH) 197 x 47 x 43, botten och långsidor är i 10mm:s glas, gavlarna är i 8mm.
Mått mellan väggarna är 229cm, ytterregeln c:a 8 x 10cm, vikten på karen med vatten i hamnar på runt 600kg.
Jag oroar mig säkert i onödan, det är ju som Christer och koi-f skriver: vikten fördelas på hela ställningen. Ska försöka få tag på bärhjälp idag..
Mvh Tony
urk snark sattt o skrev 2 sidors uppsats hur jag räknade ut det. men så tog de för lång tid och loggades ut var av allt försvann.
Satt de blir bara o skriva svaren.
500kg total akvarium last ger cirka 3millimeter
Och 600kg ger cirka 3.6mm
Detta ökar linjärt med lasten.
Detta är dock räknat men hyvsat nogrannhet. Har ingen aning om vilken kvalite dina reglar har ect.
sleepy
Jag skulle rekomendera ett tjockt lager frogolit motvärka böjjspänningar i akvariumet.
Kanske runt 5-6cm ?
sleepy
Utöver detta har jag inga direct personliga erfarenheter. Men vet dock att de e ruggit piss att gå o oroa sig på något som de här.
Tipps testa den understa akvariumet och sätt in en lodrätpelare som är cirka 1-2 millimeter för litetet. efter du har försiktigt fyllt upp akvariumet med vatten för att sedan känna hur hårt mittpelaren sitter. Ifall den inte går att rubba så får du nog tänka om på överdelen.
Underdelen löster man ju lätt med en pelare i mitten av balken men antar detta inte funkar på översta delen.
Sätta in en till balk i mitten kanske?
Ravenskog
Tack för att du har tagit dig tid med uträkningen sleepy :)
Din idé med mittpelare för att kolla svikten är kanon, den ska jag köra på..
Jag kan tyvärr inte ha någon stolpe i mitten på nedersta hyllan, det kommer att stå ett kar på golvet också. Men skulle inte ställningen hålla måttet får det bli stolpe ändå, har brått att få i ordning rummet...
Mvh Tony
Ravenskog
De e fan typiskt!!! När man har minimalt med plats under ommöblering, ska varenda hona ha yngel i mun... Har haft lite dålig koll på dom när man bara är hemma under veckosluten, två har spottat i håven och gulesäcken var borta.
En av honorna är en A.baenchi, men hon har ingen hane(inte hittat någon fin sen den förra dog). I samma kar går det N.venustus, A.hansbaenchi, S.fryeri, P.elongatus mpanga och M.lombardoi.
Man skulle ju tycka att A.hansb. skulle vara fadern, men den är på intet sätt dominant. Får väl vänta och se...
Måste göra klart rummet nästa helg...
Mvh Tony
Ravenskog
Nu är rummet nästan klart, ska in några fler burkar.
Jag fegade ang. konstruktionen och satte dit stålrör som stag i mitten, tyckte det sviktade för mycket annars...
F.n är det halogenspotar som belysning, men ska byta mot lysrör snart. Inredningen är lite spartansk än så länge, ska fylla på med mer sten (till våren?) och växter.
/Tony
Ravenskog
Passade på att köpa lite julklappar när man gjort nya karXmas:) Xmas:)
Othoparynx lithobates 1+2
Placidochromis electra 1+2
Copadichromis azureus 1+2
Copadichromis mloto "midnight blue" 1+2
Aulonocara baenschi 1+1
Champcochromis caeruleus 1+1
Julen är räddad!!
Mvh Tony
LN
Gillar dina champsochromis, det är en riktigt cool Malawirovfisk
cfakvarielagret
Hade du ångest för ett eller två stag ?
men det blev kanon
Ravenskog
Tackar!!!
Hade bara ett stag i åtanke... Hållbarheten är inget problem, men jag tyckte det svikta för mycket bara jag lade lite tyngd på.
Får nog ta och fixa garaget så man får lite mer plats för fler och större kar:)
Har blitt lite rovciklidnörd.... planerar redan flera nya arter. Men måste ha mer plats, hustrun börjar tycka att det räcker nu:S
Champsisarna matvägrar!! Ska testa räkor...