Hej på er.
Jag är lite lite på gång att skaffa troffar, men jag vill gärna ha mer än en sort.
Det man brukar säga är ju att södra sorterna (rainbow, bärnsten, dom röda o.s.v) kan man ha med "dom svarta" typ orange utan risk för korsning. Eller hur?
MEN kollar man på en karta, och läser i Aqualogs Tropheusbok av P.Schupke, så verkar ju t.ex Kiriza och Bulu point(körsbär) vara helt olika "linjer", Bulu point i stället mer besläktad med t.ex ikola. Bulu point och Kiriza ligger ju också ganska långt ifrån varann geografiskt
Vad jag fiskar efter är: Skulle man våga ha Kiriza och Körsbär i samma burk? vore ju skitsnyggt ju, eller hur,?gul-orange och röd-lila liksom....
/Carl
Det är väll alltid en risk att sätta ihop troffar dels korsnings risken där det säkraste är att den ena gruppen är dubbar efter som att den skiljer sig mest genetiskt. Men det är ju många bland annat jag själv som har haft andra troffar ihop och aldrig haft några korsningar. Men det väll iprincip alltid en av arterna som blir lite undan trängd och inte riktigt kommer till sin rätt. Och sist men inte minst är ju detta problem med bakteriefloror.
Kiriza och Körsbär tillsammans nja jag vet inte om jag skulle våga det men jag tror chansen att det skulle funka ändå är ganska stor och att korsningsrisken är ganska liten men som sagt inget jag själv skulle testa.