Vieja Regani
Gjett hvem han møtte på Nordby?
Dette er der vi nordmenn drar for å handle billig mat, harrytur kaller vi det (og bytte fisk da). Nå med en hyggelig kurs på svenskekronen og deres priser så handler vi i sverige med stor gevinst. Hyggelig for svenske handelsmenn og oss norske kunder. Vel nok om det...
Og stor takk til Robins (og mammans) innsats så ble det "julaften" med V Regani til meg.
Flott at hjemreisen gikk fint også for deg. Regani hadde jeg for mange år siden, men den gang ble det ikke dannet noen harmoniske par, så nå får jeg prøve igjen. De her er 5 -7 cm store, så litt tålmodighet i ett års tid, så får vi se.
Coatzacoalcosene er lettest å kjenne igjen på den rosa/røde snuten. Ellers er de veldig like Zonatum. De er nok også en aning slankere enn de andre Viejaene - personlig oppfatning. De ha nok vært innom hobbyen i Scandinavia fra tid til annen, men da gått for Zonatum eller Guttulatum, og er dermed kanskje krysset med disse ( i den grad Guttulatum er egen fisk da). De Robin nå har er som han skriver F1 etter en tur en hadde til Mexico, og ble fanget i samarbed med J.M. Artigas. Så disse vet vi er ren rase "the real thing". De er etter min erfaring blant de mer rolige Viejaene. Oppførsel, lek og hold er som alle andre Viejaer. Innredning med mye hjemmesteder og definerte territorier. Hos meg har de fått mye pellets og grøntfor i form av salat og erter.
Catemacoene er avkom etter fisk jeg fikk fra en av dere i Sverige for en tid tilbake. Som Robin sier en fantastisk flott fisk. Alle ikke akvarister om besøker fiskekjelleren kommenterer på disse med en gang. En skulle tro at denne rasen er "manmade"! Min han er helt hvit med rød rand på ryggfinnen - kanonflott.
Jeg leste gjennom Forumsreglene etter om det ikke var lov å linke opp tråder til andre fiskeforum. Jeg så ingen begrensninger her, og tar da sjansen på det. Temaet er jo relevant for denne tråd.
Linken går til en tråd jeg startet på en norsk akvarieside. Dette for å prøve å få litt interesse i norge for CA. Og det har faktisk vært en suksess, mange henvendelser og mye interesse når de ser at CA er fargerike fisk med personlighet, og ikke bare er fisk i nyanser av grått og svart.
Er dere inne så kommenter gjerne med egne erfaringer...
http://nettakvariet.no/forum/showthread.php?t=1102067
En må registrere seg (gratis) for å se bildene. Her er bilder av bl.a. Catemacoene og Coatzacoalcosene.
Har jeg gjort noe feil her i siste avsnitt, så ber jeg om unnskyld for det og dere får bare fjerne innlegget.