wofflan
Är det någon som gjort en bakgrund av utsågade skivor från torvblock?
cfakvarielagret
Det funkar säkert tills du har vatten i
sedan blir det nog mer som en gröt
addo
Jag har testat och det fungerar bra, man kan dock inte plantera om växterna som man planterat i torven. Det största problemet är att fisken pillar bort små torvbitar som bildar högar här och där. Jag tror fisken gillar detta skarpt, mina pansarmalar spenderade tex mer tid på min vertikala torvvägg än på sanden.
wofflan
coolt då skall jag testa
hur fäste du torvskivorna, gjorde du dem bara lite för stora och klämde fast dem eller siliconade du?
FrePGun
coolt då skall jag testa
hur fäste du torvskivorna, gjorde du dem bara lite för stora och klämde fast dem eller siliconade du?
Hade gärna velat se hur detta blir om du kunde lägga upp lite bilder sen!
Marcus-Karlsten
Är det någon som gjort en bakgrund av utsågade skivor från torvblock?
Det går fint att såga skivor av blocken i bandsåg. Det har jag gjort och lagt skivor under sanden ca 2cm tjocka.
addo
Jag lindade fast dom med syntetisk sytråd på bitar av brödback.
daniel_i_malmo
Här är en annan variant med liknande look. Metoden demonstrerades av Sune Holm på ciklidstämman tidigare i år:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131879
StefanL
Sicken skön bakgrund och riktig inspiration till att bygga själv.
wofflan
Fantastisk bakgrund Sune har byggt, bara att konstatera att man har långt kvar...
Sågade upp totvblock idag och knödde ner i ett 200 liters, tänkte testa i liten skala. Planen är att i framtiden starta mitt 720 igen.
Ser lite väl sågat ut, men jag skall slänga i rötter och sten så blir det nog bättre.
Lite erfarenheter, det går lättare att såga torra än fuktiga block. Det är väldigt mycket lyftkraft i skivorna, det är smidigare att sätta i dem i karet om de har fått suga åt sig vatten först. Jag klämde bara fast skivorna mot ramen och byggde 2 filterfack i hörnen.
Bild 1
Torvblocken
Bild 2
En massa skivor blev det
Bild 3
Karen innan
Bild 4
Karet efter
Bild 5
Närbild efter
discusred
Fantastisk bakgrund Sune har byggt, bara att konstatera att man har långt kvar...
Sågade upp totvblock idag och knödde ner i ett 200 liters, tänkte testa i liten skala. Planen är att i framtiden starta mitt 720 igen.
Ser lite väl sågat ut, men jag skall slänga i rötter och sten så blir det nog bättre.
Lite erfarenheter, det går lättare att såga torra än fuktiga block. Det är väldigt mycket lyftkraft i skivorna, det är smidigare att sätta i dem i karet om de har fått suga åt sig vatten först. Jag klämde bara fast skivorna mot ramen och byggde 2 filterfack i hörnen.
Bild 1
Torvblocken
Bild 2
En massa skivor blev det
Bild 3
Karen innan
Bild 4
Karet efter
Bild 5
Närbild efter
Väldigt snyggt Fredrik!
Hur har vatten värderna förendrat sig, när du stoppade ner så mycket torvblock?
Vad har du för fisk där i?
Alexander-Ylipaa
Väldigt tjusigt, har du sett några skillnader i vattenvärden med och utan torv?
GoranE
Ritkrigt snyggt! Är oxå nyfiken på hur vattenvärdena blev.
Vilken typ av torv köpte du? Får det bra med vilken ogödslad torv som helst??
StefanL
Sicken idé...ser ju hur bra ut som helst!:D
Hur sitter de samman? Enbart fastkilade och ihopklämda?
HaE
Det blev ju riktigt bra:). Du har inte funderat på att trycka fast lite smala rötter i torven?
FrePGun
Blev riktigt nice, undrar också som sagt vad de är för torv du använt, vart köpte du den? Skulle det fungera att silikona fast den håller den ihop såpass?
wofflan
köpte torvenblocken på Bauhaus. Har inte mätt vattenvärdena med pH har av fiskarnas betende att dömma droppat, de andas rätt tungt. Får nog bli ett vattenbyte imorgon.
Tanken är att sticka i rötter precis som HåE föreslog. Både lite mindre och några större, skall även lägga ner lite sten så det blir tydligare avgränsade revir.
Torvskivorna är vara fastklämda mot ramen.
I karet går Pelvicachromis subocellatus "Matadi", Heros efasciatus, Otocinclus vittatus och en Ancistrus
addo
Torvblocken är lättast att såga när de är frysta :)
Om jag skulle göra detta igen skulle jag ha lutning på bakgrunden så växterna inte skuggade varandra.
Ola-Svensson
Jag gjorde en i ett 60-liters för flera år sedan och Stockholmsvatten blev så toksurt att inget överlevde förutom javamossa och javaormbunke om jag inte mins fel (men vattnet var kristallklart). Så jag får nog säga att jag "kräver" att du mäter pH istället för att kolla på fiskarna. Detta är ett specialfall.
StefanL
Hur har det gått med projektet?