Tyvärr så håller den stora majoriteten på precis som förr. Alltså man pluppar i lite fisk som ser snygg ut i affären o skiter helt enkelt i varifrån fisken kommer eller vilka förhållanden den behöver.
Det där stämmer med mina erfarenheter. Det är nyttigt att jobba i zoobutik ett tag, man får höra otroliga saker och försöka stoppa de mest vildsinta grejerna så gott det går. Här om dagen avstyrde jag efter en rätt lång diskussion att några små Påffar hamnade i ett 60-liters, med neontetra... Många uppskattar också färgerna på Malawi. Får ofta frågor om ifall en Golden är ett lämpligt inslag i sällskapsakvariet. Förvånansvärt få kunder har koll på vad de har i akvariet överhuvudtaget.
-Jag vill ha några nya fiskar, vilka kan du rekommendera?
-Vad har du för fiskar nu?
-Sådana där silverfärgade med en prick på, du vet.
Ridå.
För att återvända till ämnet är jag otroligt förtjust i Otocinclus och Fjärilsciklider. Otos köpte jag 15 st för ett tag sedan, och pytsade ner i ett 375. Tanken är att bara ha dem och pansarmalar i det karet. Köpte även VF Fjärilar för ett tag sedan och ska återigen testa odla dem. Ska bli roligt att se om VF är bättre yngelvårdare än odlade, eller om det är något annat problem som gör att de ofta äter rommen. För lång tid sedan skrev jag om att jag inte hade gett upp just med Fjärilarna, och nu är jag alltså på G med dem igen!! ;)
Hilsen,
/P