Vad gäller mat så märker jag att de inte gärna hämtar mat vid ytan utan vill böka runt i sanden. Icke förvånande dock :D
Men, då jag har andra ciklider i karet så är det inte mycket mat som sjunker till botten utan det äts upp. skalade ärtor sjunker dock rätt bra.
För att uppmuntra deras jordätarbeteende samt att ge dem tillräckligt med mat; finns någon pellets eller annat som sjunker och har lämpligt innehåll?
Hej,
finns pellets av sjunkande typ: Hikari gold sinking (har själv inte testat). En typ jag använder ibland är Ocean Nutrition Formula 1 o 2. Den ena vegetabilisk i huvudsak den andra med mera animaliskt. Egentligen speciellt för saltvattensfisk, men mina jordätare gillar den verkligen. Innehåller vitlök. Jag blandar nr 1 o 2. Lite dyrt så ett par ggr i veckan får räcka. Om pellets är av typ som ej sjunker brukar jag blötlägga ett par min, sen klämma till det så det sjunker.
För övrigt ger jag mina dagligen bra flingfoder av vegetabilisk typ. Just nu Tetra Pro Crisp vegtable. Mycket bra konsistens. Smular ej sönder och sjunker fort. Går att köpa billiga storpack på div nätbutiker.
Annars ger jag mina hackade räkor, musslor (alltid med Tetra Pro Crisp innan som "förrätt"). Ibland frysta mysis eller annat. Och som sagt, rikligt med gröna ärtor mellan varven.
Upplever att dena kost funkar. Har aldrig problem med sjukdomar (peppar, peppar).
Tror att det är nödvändigt att förse fiskar med industriellt framtaget foder vid sidan av ärtor , räkor, musslor etc för att tillgodose behovet av vitaminer, mineraler och spårämnen. Om man inte gör sin egen räkmix med tillsatser. Vilket jag ej gör.