åttonde? nionde? gången gilt? jag har slutat räkna och slutat tro på yngel. mina pindare verkar inte vilja veta av nån lyckad lek. när jag hade de alldeles nya ifjol, blev det två lekar som inte blev nåt. sedan flyttade jag de i ett större kar, vilket de inte gillade alls, då de blev sjuka i alla fall en del. sedan var det lekpaus tills för cirka två månader sedan. nu är de inne i sammanlagt säkert åttonde leken och alla möjliga och omöjliga kombinationer har förekommit. mest är den en fisk som tuggar, nån lek bara hannen, nån lek bara honan, nån var det bägge och en gång var det faktiskt fyra pindare som tuggade samtidig (två lekande par?). detta hände dock bara en enda dag och det andra parets egg såg jag aldrig. jag ser aldrig heller, vart äggen eller ynglen tar vägen.
ska jag försöka med att isolera tuggande firrar? ska jag försöka öppna mun på dem och separera ynglen från föräldrarna?? nån med nåt bra tips?
Tålamod och tid. Att en och samma hona eller par inte lyckas behålla rommen de tre fyra första lekarna är inte ovanligt när det gäller munruvare.
Min erfarenhet är att har de klarat de tre-fyra första dygnen brukar det gå vägen.
Då är frågan: flytta ruvande förälder eller ej? En flytt i det skedet riskerar romkorn i håven, så jag brukar vänta till de ruvat åtta-nio dagar. Då kan man klara yngel med gulsäck om de släpps. Annars vänta så länge som möjligt. Gäller att vara tillgänglig om förutsättningarna i ett sällskapskar inte medger yngelvård pga giriga medinnevånare.
Framförallt tror jag på så lite inblandning som möjligt. Försök ha ett kar där två eller tre arter går länge tillsammans utan ommöblering eller byte av fisk så stabilitet skapas.