Mer av Smålands stolhet... ;)
http://www.youtube.com/watch?v=IPJbwZmdvjk
Det som irriterar mig i detta med klimatavtalet är vinklingen i media. Det beskrivs som ledarnas och politikernas ansvar, att det är DE som ska göra något. Och javisst, de SKA göra något... "så länge det inte påverkar mig". Kruxet är att om de fattar några stora beslut så påverkar det våra liv, troligen med något som uppfattas som negativt. Ingen politiker som vill bli omvald vill fatta några obekväma beslut. Ändå lägger vi skulden på dem om "det inte händer något". Lite dubbelmoral kan jag tycka.
De flesta politiker har arbetsvillkor som är extrema, och de får mycket skit hur som helst. I princip omänskliga krav på sig. Hur de orkar med är en gåta för mig - och folk klagar, klagar och klagar - men vill de bli politiker själva? Känns som om vi är på väg att gnälla bort demokratin. Mer gnäll, ingen vill bli politiker... då får vi de politiker vi förtjänar också. Nästan en klassiker, de som borde vara politiker vill inte och en del av de som vill är inte lämpliga.
Börja i världens centrum i stället, dvs med dig själv. Gör något konkret som påverkar klimatet åt rätt håll. Om alla börjar nu så ger det effekt.
Hilsen,
/P