FI jag tänkte på vad skulle du rekommendera för filtration till mitt 275 om jag skulle ha oscar/påfågel då? Bara lite fundersam :) För om det är något som inte kostar för mycket pengar så... men du kan ju säga vad du tror skulle passa bra? Tacksam för svar! :D
Mvh Wenen
Jahopp jag skrev just ett långt inlägg som försvann spårlöst ut i cyberrymden, blev utloggad innan jag hann posta :/
I alla fall, problemet med påfåglar har du nog redan insett, de blir stora, och grisar ner oerhört mycket. Men om du tycker påfåglarna är allra intressantast av de arterna som har nämnts i tråden så testa så länge det går. Så hade jag gjort. Fördelen med påfåglar är att de snabbt visar om de inte är nöjd med tillvaron, så du lär knappast bara låta tiden gå utan lär vilja uppgradera karet och/eller minska antalet fiskar om de börjar sloka lite med huvudet, gissningsvis inom 1-2 år.
Då det gäller filtreringen så kör jag uteslutande med ytterfilter, det går att få bra filtrering även med innerfilter om man ser till att ha stor filteryta men jag gillar ytterfilter mer och rekommenderar därför dessa istället. Jag brukar köra med två filter i mina kar, svagt underdimensionerade för att slippa storm i karet, det kanske inte är bästa sättet men det har fungerat klockrent för mig. I mitt 240 som är ganska jämförbart med ditt 275 har jag 1st Eheim 2224 och 1st Fluval 205. Det borde fungera även i ditt kar tycker jag. Väljer du 2st Fluval 205 så kommer du lite billigare undan då Eheim är lite dyrare. Sedan finns det givetvis större modeller om du vill ha det istället, för nån hundring extra.
Då fiskarna är små däremot så kommer det fungera med de filter du har. Nackdelen är att det blir en väldig massa slabbande varje vecka då du rengör. Och inom 6 månader gissar jag att du vill ha bättre filtrering. Fördelen med ytterfilter är också att man kan ha dem igång 1-2 år mellan rengöringarna med rätt filtermedia.
Gott Nytt År till dig också! :)