Vad är det säkraste som man kan mata sina troffar med? så det inte blir problem...
Har min första grupp troffar nu och vill inte misslyckas :^)
Några säkra råd från er proffsen som är aktiva i forumet?
Tack på förhand
Jag matar nästan bara med NLS och lite räkmix samt Spirulina Forte grönflingor.
NLS är det bästa fodret enligt mig när det gäller att ha bra magar.
Här får ni en redogörelse hur det gick med mitt senaste troffe köp från den 6/1-10.
Köpte en grupp på 34st körsbär Bulu point 4-8 cm från två olika affär i Gbg.
Väl hemkommen och inknoppade i karet så så fick de börja med att äta NLS 1mm pellets vilket de fick i ca 3v vilket fungerade bra för magarna direkt som vanligt.
Efter som sagt 3v tänkte jag mata in dem med lite av ovan grönflingor vilket de fick endast
2 ggr i mycket små portioner.
Efter ett par dagar märkte jag att allt inte stod rätt till eftersom en fisk inte följde med till mathålet när jag förde handen dit.
Fisken hade fått förstoppning av grönflingorna och åt inte längre när jag gav NLS.
Sedan följde fler fiskar snart efter med samma symtom som den första samt att de fick sytråds avföring.
Min första åtgärd var att höja tempen samt salta i karet, dock utan resultat.
Nu var det bara att sänka vatten nivån i karet (för att det inte skulle gå åt för mycket medicin) och behandla med Flagyl 400mg enl min metod i följande tråd:
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=55347
Efter 3 st behandlingar var fiskarna pigga igen och åt NLS och magarna var bra igen.:D
Förlust av fisk i denna incident blev 2st troffar (1 på 4cm och 1 på 7cm).:(
Denna redogörelse visar att trots stor försiktighet så kan det gå fel ibland.
Har varit med om samma sak med räkmix en gång.
Nu kommer jag att mata dem NLS 1mm pellets mycket längre tid innan jag provar med fler matsorter igen.
Ps.Mina övriga 2 grupper av troffar får ovan 3 soters mat vilket fungerar bra. Ds.
Mvh Göran