Jag skriver under alla dina punkter förutan en punkt, min erfarenhet är inte att beteende inte fortlever, det vill säga att yngel från honor som blir tvångsspottade, ja dom ynlgena är lika bra på yngel vård som honor som går kvar i baljan och som får spotta i baljan, även att ynlen skulle bli bättre i färgen den punkten är nog lite konstig också, det beror nog på andra saker, typ om du har ljus eller mörk inredning eller i vilket ljus dom går i.Janne
Kul Janne att se dig här igen:D:D
Visst det är ju något som jag upplever med just troffar, men det tar ju många många år innan vi vet att det är så eller så med just tvångsförlösta yngel. Kommer de tappa något av uppfostran eller inte, jag kommer nog inte finna svaret........kanske någon annan?
Men tills vi vet så kör jag den naturliga vägen, skulle ju vara väldigt tråkigt om vi hela tiden måste ta in VF bara för att vi "förstör" ett naturligt beteende.
Och när det gäller troffar så är ju dom väldigt duktiga yngelvårdare, så ta och njut av detta, det är riktigt kul och se en hona försvara och vårda sina yngel.
Hälsningar
Johan