Det är ingen skröna att det är mer syre i kallt vatten än vad det är i ljummet eller varmt vatten. Fiskar reagerar bra på mer syretillförsel och jag ser en stor skillnad på aktivitet efter vattenbytet mot vad det var före.
Det är heller ingen skröna att ljummet vatten innehåller mer bakterier än kallt vatten. Bakterier klarar inte kallt vatten och inte heller hett vatten.
Finns ingen anledning att byta mer vatten än 30% av vattenvolymen/vecka och jag får normalt sett ca 3-4 graders sänka på temperaturen. Har man väl anpassat mängden man byter med hur mycket eller lite man vill påverka temperaturen i karet så behöver man inte stå och vakta i onödan.
När man gör ett 30% vattenbyte så blir vattnet i stort sätt mättat på syre av den tubulensen det skapar oavsett om vattnet är 10 grader eller 20 grader du byter med.
har du gjort ett labbtest med vatten på 10grader ur kran och gämfört mot 20gradigt vatten?
Iom att inget i princip lever i (ingen fisk garanterat) vattenledningarna så blir det inte mycket bakterier att tala om, inget som påverkar fisken iaf, gör tester så får du se.
Det finns ofta en stor anledning att byta bra mycket mer än 30% i veckan... det handlar om hur mycket fisk man har och hur mycket man matar dom med. Vissar burkar kräver nästan 3-4 byten i veckan för att inte pajja.
Jag ser också en stor skillnad vid vattenbyten, vattnet förändras och det händer något i burken vilket triggar fisken, tempen på vattnet är nog inte själv lyckan för dom.
jag säger inte att det inte funkar med kallvattenbyten utan jag tycker det är märkligt varför man gör det... har aldrig förstått poängen med det men men, man kan inte förstå allt.