Har problem med värmen (som varje sommar). Jag vet av egen erfarenhet att vissa Troffar tycker inte alls om när man kör kallvatten vid vattenbyte, men då handlar det om att gå ner från 25 till 21 grader. Vad tror ni om att sänka från 28 till 25 grader? Kan det ge samma effekt (sjunkbomber) eller kan det funka när det handlar om högre gradantal?
Jag har ett kar med Körsbär i som för tillfället har 28,5 grader (cirkulationspumpen avger mycket värme) bra på vintern men sämre på sommaren (behöver inte doppvärmare).
Trots att tempen pendlar runt 29 grader ibland så märks det inget på fisken (har visserligen mycket bra ytcirkulation). De leker och mår mycket bra.
Vid vattenbyte med enbart kallvatten så sänks det till ca 24 grader. Inga problem som jag märkt under flera sommrar med både troffar och malawis som har huserat i detta kar..
Jag byter ca 1/3. Efter knappt 1 vecka har tempen stigt till 28-29 grader nu när det är varmt. Då är det dax för nytt vattenbyte igen.
Ps. Har i en del andra troffe kar sänkt från 25-22 grader utan någon synlig effekt på fiskarna Ds.
Mvh Göran