fler glada troffar
Stephan Jag har sedan några år ett gäng Tropheus red belly som plötsligt börjar bli ruskigt aggresiva. Brukar aldrig röra grupperna efter det jag köpt dem men nu funderar jag på att ta ut alla hanar förutom en för att eventuellt kunna få det lugnare i akvariet.
Känns som att "dumma" hanar (som inte är snygga nog) kan få flytta till en annan burk.
Antagligen så slänger jag i ett gäng ungdjur Kiriza för att det inte ska bli för lite fisk i burken.
Men som sagt är det någon som har provat att skicka ut nästa alla hanar för att eventuellt kunna få det lite lugnare i burken?
Min vf Ikola-grupp bestod från början av 4 hanar + 22 honor; och alltihop leddes av en fantastiskt vacker best till hane som jagade alla andra från morgon till kväll.
Efter ett halvår (egentligen obegripligt lång tid, men i bland tänks det mer än handlas) hade jag fått nog av hans terror och lyfte bort honom. Då återstod 2 hanar (den tredje hade gett upp under bestens regim) och dessa båda - jämnstora och jämnstarka - tog varsin fjärdedel av akvariet till revir, honona höll till i det övriga utrymmet och vips infann sig harmoni och balans och se´n dess sprutar de ur sig yngel och mår förträffligt. Under bestens tid i akvariet skedde inte en enda lek.
Med detta i minnet bestämde jag mig för att försöka finna fred i min Ilangi-grupp, där det var alldeles för aggresivt och mycket långt mellan lekarna. 5 hanar fick flytta och kvar finns 3, kanske 4 hanar tillsammans med drygt 20 honor och även här blev det lugnare och tätare mellan lekarna.
-Det här kan ju var två turtillfällen som helt bottnar i slumpen, men det kan ju också vara så att kvarvarande hanar blir mindre aggresiva när de inte behöver försvara sin rang i hierarkin hela tiden - utan även hinner med annat....
Jag valde bort alternativet med att bara ha en hane kvar, eftersom det kändes som att det var bra att de hade/har nå´n att mäta sig mot som slår tillbaka och inte mest tar emot i terrorbalanstanken...
Hoppas du får fason på de dina!
-Hurdana är red belly annars? Vackra förstås, men i övrigt?
Vänligt
från
christian o.