Fan jag blir avundsjuk johan!! vill ha sådanna =)...ska ta ett snack med kent på Nol...
Mvh Igor
Då lyckades jag och få dig att bestämma dig;)...jag tror säkert Nol kan hjälpa dig.
Lycka till med sökandet.
[/quote
]-lol:) ja förstår dig, bilderna är så snygga
Tack igen Mats:D
Håkan Olsé[/quote
]Jag har inte följt diskussioner här, men är detta en brichardi? Brichardi är ofta randiga. Väldigt vacker fisk! Vilka arter har du dem tillsammans med?
Tack Håkan, precis som Mikael säger så är Mpimbwen väldigt likt Brichardin.
Den är randig men på hanarna försvinner ränderna nästan helt och hållet. Honor verkar bibehålla randigheten åtminstone när de är ca 2,5 år som mina är.
Jag har tillfälligt haft dem tillsammans med dubbar och det fungarade jättebra, just nu går dem med körsbär men det fungerar mindre bra, åtminstone hos mig. Ingen av grupperna färgar ut ordentligt, utan det är endast några enstaka individer från varje grupp.
Mikael[/quote
]Mpimbwen hänfördes tidigare till brichardi. Unga Mpimbwe är randiga precis som unga brichardi, men mot vit eller grå grundfärg , medan grundfärgen hos unga brichardi är mer mot gult och orange.
Det stämmer att Mpimbwe yngel är grå/vita i grund med svarta ränder för att sedan färga om till den gul/guldaktiga grundfärg på kroppen med bibehållen svarta ränder. På hanarna mörknar senare den guldaktiga grundfärgen till brun/svart och då syns nästan inte alls ränderna.
Hälsningar
Johan