Klistrar in ett bra inlägg som bör vara med här.
Skrivet av Daniel_i_Malmö
Jag har nyss köpt material till en sådan här filtermattebakgrund till mig 960-liters. Har bara provat sätta latex på en liten bit filtermatta. Ska ta tag i det igen efter tentan i mitten av januari.
Några erfarenheter så här lång:
* Använd så finporig filtermatta som möjligt! Latexen bara rinner igenom grov filtermatta. Att använda skumgummimadrass är nog inget dumt alternativ om den är giftfri, men den fungerar nog sämre som filter.
* Det går åt mycket färgpigment för att färga den vita latexen brun. De små pigmentpulverburkarna de säljer på Bauhaus räcker inte långt till mitt stora akvarium.
* Jag tyckte jag fick ett mycket snyggare och mer levande resultat när jag blandade ljus sandlådesant och torv som strö ovanpå latexen.
* Det funkar inte att blanda torv i latex före den hälls på filtermattan, torven suger upp latexen och det blir snabbt en hård klump.
* Det verkar grymt jobbigt att forma filtermattan... Jag funderar på att testa en sådan där brännar man kan köpa på CO för att bränna mat med. (
http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=134360975) Men då måste man vara utomhus, och filtermattan luktar obehagligt efteråt - kan det vara giftigt för fiskarna?
Det vore kul om vi kunde dela med oss av våra erfarenheter efterhand som vi jobbar vidare.