Utan att ge mig in i diskussionen alltför mycket, vill jag bara framföra några tänkvärda synpunkter:
Vargstammen växer fortfarande trots en kvot på 27 djur.
En hel del hundar har blivit attackerade och i många fall dödade av vargar under 2009. Dessa hundägare känner säkert en frustration över sina vargdödade vänner.
Jag förstår deras frustration, men släpper man lös en hund i en skog med varg får man ju skylla sig själv. Vargen ser ju dessa hundar som inkräktare på deras revir. Lite självrisktänkande får man ju ha i sådana lägen. Skulle det bedrivits skyddsjakt på alla djurarter så fort de ställer till med lite problem, skulle vi ganska så snart inte ha många arter kvar i vårt land.
[/quote
]Nu bor jag i en del av landet som borde ha varg, men (som även nämnts av någon annan i denna tråd) är väldigt vargfattig.
Förra vintern såg min morbror vargspår ca. 2 km från våran stuga. Varken varg eller spår sågs efter den dagen, trots att många var ute och spejade efter att få se spåren. Troligtvis blev den skjuten och jag tror INTE att det var för att få en trofé. Och jag tror knappast att det var någon borgare heller...
Den vargens försvinnande är troligtvis en renägare skyldig till.