undrar en sak....om man nu har en sparsam inredning, blir det lugnare för fiskarna, speciellt honorna? blir de mindre jagade av hanen?.....för jag har läst att man ska ha många gömställen där fiskar kan dra sig tillbaka ibland...just stressade honor som jagas utav hanen....
Men de momentet kanske försvinner om man bara har ett revir i akvariet?
tycker bara att det är lurigt, då många troffägare här skriver att man ska ha sparsam inredning men litteraturfakta säger motsatsen.....
Jag håller med om att det hela är lurigt, man vet inte vem eller vad man skall tro på.
Generellt så kan man säga att mindre inredning gör att det inte slåss så mycket, det finns inga revir att slåss om och med mer inredning fler slagsmål.
Men vad händer om det inte finns några grottor att gömma sig alls i (alla revir upptagna) och man behöver vila sig lite det är då det kluriga börjar........
Om man istället öser i sten bygger upp ex. hela bakrutan med sten stapplande på varandra så skapas möjlighet för alla att hitta något eget. Nackdelen med detta är om man behöver fånga någon samtidigt som det efter ett tag kan samlas väldigt mycket smuts bland all sten.
När jag började med troffar så lyssnade jag på många personer och läste på en del forum och alla har olika förslag och erfarenheter. Man fick förvisso en bra bild, blanda detta med vad du själv tror är bäst och gå på den linjen, det var vad jag gjorde.
Hälsningar
/Johan