Erik Österlund
...Man kan ju göra en bättre jämförelse, om jag cyklar vätternrundan på en militärcykel eller på en racercykel vilket varv tror ni jag gör snabbast och har den enklaste vägen från start till mål? Jag är inget cykelproffs utan total amatör.
Det är ändå inte riktigt samma eftersom akvariefoto till tävlingen på ciklid.se inte är den tuffaste prövningen man kan göra på sin utrustning. En vättenrunda är en extrem prövning. Hade du istället jämfört fotograferandet till tävlingen med om man hade cyklat till affären med en militärcykel eller en racercykel så hade den varit bättre.
Det som jag inte vet om folk förstår är att akvariefoto ju är en extremt skyddad, stressfri och bekväm miljö att fotografera i. Du har 100 % kontroll över allt ljus och har dessutom hur mycket tid som helst på sig att utföra arbetet. Det är ju rena barnleken egentligen om man jämför med mycket annat, exempelvis en stressig bröllopsfotografering där du inte har någon eller mycket lite kontroll på ljuset och har tidspress.
Erik Österlund
Jag skulle ju vilja tro på proffsen som säger att utrustningen saknar betydelse men det känns ändå lite som att ni samtidigt har lite prestige i att säga detta. Anledningen är ju säkert för att ni är rädda för att folk ska tro att det bara hänger på utrustningen.
Min utrustning är mycket viktig för mig, men inte på det sätt många kanske tror. Det kan vara detaljer som ingen annan än jag tänker på. Jag lägger pinsamt mycket pengar på fotoutrustning för att jag vill ha det bästa och de saker som fungerar för mig att jobba med, men jag har ju aldrig någonsin tänkt att om jag köper en specifik kamera kommer jag bli en bättre fotograf eller ta bättre bilder. Då är man helt fel ute...