Kjell-Fohrman Sorry att jag snöat in på detta, men jag undrar om någon vet vad den gula hantelcikliden är en odlingsvariant av? Överallt på nätet så verkar det stå Heros severus ,men den gula verkar ju inte vara munruvare och då måste ju det vara fel. I så fall är väl istället sannolikt den gula en odlingsvariant av H. efasciatus, eller?
DaRe Där finns ett par varianter ren albino som kan hända dyka upp i naturen sedan finns golden severum som är en odlingsvariant vad jag vet. att den kallas severum är en gammal kvarleva och har inget med Heros severus att göra. http://animal-world.com/encyclo/fresh/cichlid/GoldenSeverum.php
Kjell-Fohrman Där finns ett par varianter ren albino som kan hända dyka upp i naturen sedan finns golden severum som är en odlingsvariant vad jag vet. att den kallas severum är en gammal kvarleva och har inget med Heros severus att göra. http://animal-world.com/encyclo/fresh/cichlid/GoldenSeverum.php Nej severum har inte med det att göra - det kallas dom ju för allihopa, men golden brukar faktiskt anges som Heros severus . T.ex. i den länk som du själv anger så heter den Heros severus (se under fotot) och den är inte munruvare - dvs ett motsatsförhållande.
Uffe-Lindstrom Kjell Sorry att jag snöat in på detta, men jag undrar om någon vet vad den gula hantelcikliden är en odlingsvariant av? Överallt på nätet så verkar det stå Heros severus ,men den gula verkar ju inte vara munruvare och då måste ju det vara fel. I så fall är väl istället sannolikt den gula en odlingsvariant av H. efasciatus, eller?[/QUOTE Precis så "tror" jag det är. Kroppsformen verkar vara precis som H. efasciatus. De Severus jag sett verkar vara lite "smäckrare" i kroppsformen...
Kjell-Fohrman Efter en stunds sökande på nätet så hittade jag själv svaret. Såväl albinon, den gula och den vita är H. efasciatus-varianter/former och det står alltså fel på de flesta ställen (t.ex. i den länk som DaRe la in) eftersom de där anges som H. severus.
DaRe Alla golden jag läst om är substratruvare och jag skulle tippa på odlingsform av Heros efasciatus
DaRe Oj sen var jag. Jag tror Heros severus eller Heros Severum används till allt vad gäller Heros i många fall.
oaken Det är väl ganska väl känt att Heros efasciatus har sålts som Heros severus under många år nu? Apropå gula hantelciklider så finns det ju däremot en ganska gul hantelciklid (eller egentligen inte) vid namn Heroina isonycterina .
DaRe Googlade lite på Heroina isonycterina och det stämmer en ljus hantel ser det ut som. Någon som har en eller har haft en?
DaRe Hittade ett inlägg av Erik Åhlander som var intressant också: http://www.ciklid.org/forum/showpost.php?p=792742&postcount=7
Oscar_ Bild från förra sommaren. Gick förbi pirayatanken på jobbet en morgon och såg att det var ett "moln" av pirayor på ett byte. "jag har inte matat? :^)" tänkte jag.. sen såg jag denna stackars brud. Tog upp henne när hon fortfarande levde!
Ove-Planstedt nice snyggt diskus fiskar den.. är den turkos?? Nej det är inte turkos utan helt vanlig brun diskus. Jag har 2 varianter den ena kallas Tefe och har lite röda prickar på sidan den andra kallas Alenquer.
classe Ove Nej det är inte turkos utan helt vanlig brun diskus. Jag har 2 varianter den ena kallas Tefe och har lite röda prickar på sidan den andra kallas Alenquer. ok är den vf den Tele?? fint den färg...
Ove-Planstedt ok är den vf den Tele?? fint den färg... Nej dem är inte vf de är odlade, från Stendker i Tyskland.
classe Ove Nej dem är inte vf de är odlade, från Stendker i Tyskland. ok ... men snyggt den din firre diskusar...
c90368 Ove Några nytagna diskusbilder. Huua, av det här får jag ståpäls och en liten tår i ögat! Saknar mina förre detta när jag ser så fina fiskar. wQ7K1slp-yw