Hei Ola, balzanii vil nok klare det fint, fanget fisken i Santa Fe i Argentina og en dag var det is skorpe på vannet, og balzanii hadde ingen problemer. Så du kan nok sette fisken ut tidligere og ta dem inn senere, men selvsagt bør temperaturen holdes et øye med. De må jo tilvennes kaldere vann og også når de tas inn for vinteren. I min Koidam går fiskene ute hele året, men når temperaturen nærmer seg 6 grader slutter jeg og mate, da er de heller ikke interessert i noe mat.:)
Cichlid-Power
Jag trodde bara att balzanii fanns längre norrut och att sydgränsen låg runt norra Uruguay. Kul att få höra det du skrev. Frågan är väl varifrån våra akvariestammar härstammar? Tidigare har jag hört att de stammar från Paraguay och Brasilien. Om det stämmer så kanske de skulle klara kyla sämre?
Jag har lärt mig "the hard way" att vara försiktig med att släppa ut dem tidigt på våren. Det verkar som att tillvänjningen från inomhustemp (18-20 grader) till utetempen måste vara skonsam. Om det beror på fiskens fysiologi, bakteriefloran i tarmarna eller ngt annat har jag ingen aning om. Däremot tror jag du har helt rätt i att jag skulle kunna lämna dem ute längre.