Mikael-W Hej Vet någon vad detta är för en cypris? Köpte en grupp Jumbo Tricolor våren 2008, och den här kom med som ett fynd. Helt klart är det inte Tricolor, men vad kan det vara? Snygg är den i alla fall.
Anders-i-Askim Hej! Ingen enkel fråga du ställer Mikael. Om mitt antagande/resonemang håller får någon annan avgöra. I regionen Mpimbwe/Utinta simmar 4 st olika färgvarianter en av dessa är tricolor. Om vi då förmodar att det är en bifångst så är ju frågan vilken det kan vara. Alla leptosomer i regionen har beskrivande namn för att särkilja dem ex Neon, Flourescent, Azuri och Tricolor. Så en Utinta flourescent kan det vara men det finns vissa detaljer som gör att min gissning blir C. leptosoma jumbo azuri.
pontus halloj det är inte utinta iaf, och det är inte någon jumbo. ska undersöka saken närmare. MVH / Pontus
Mikael-W Hej Tack alla, bussigt att ni försöker hjälpa att ta reda på vad det är. Glömde säga att Tricoloren jag köpte är från Kasanga (med tanke på alternativet att det handlar om en bifångst).
Wilhelm "leptosoma jumbo" Malasa sid 74 2:a upplagan ad Konings tanganyika ciklider back to nature boken. Det liknar inte den hundra% men inte långt ifrån.