Nämn nåt nyttigt med facebook!
Jag var avigt inställd till FB i början och gick med först något år eller två efter de flesta av mina vänner. Förstod inte poängen och avfärdade det utan att ha testat det. Oroade mig också lite för integriteten och utlämnandet av den privata sfären.
Jag är omvänd. FB är super!
Det är inte FB i sig som är så unikt bra, det hade kunnat vara vilket annat forum som helst. Det viktiga är att det är en smidig kommunikationsplatform där mina vänner och bekanta finns. Det är smidigare och snabbare än telefon eller brev på samma sätt som NCS forum är smidigare än åttiotalets frågehörna i CB. Men forumet kan inte ersätta CB, lika lite som FB kan ersätta umgänge i verkliga livet. Det är ett komplement.
I min bekantskapskrets är FB tex det som används när man bjuder hem folk, oavsett om det gäller barnets två-årskalas eller nyårsfest med vännerna.
Statusraden på FB använde jag nyligen till att efterlysa en pulka när min dotter Alva höll på att missa chansen eftersom pulkorna såldes slut direkt när snön plötsligt föll i Skåne före jul. Inom en timme hade en bekant hört av sig och sa att hennes dotters gamla pulka fanns att hämta i hennes källare. Suveränt!
Beträffande att lämna ut sitt privatliv så finns det inget som säger att du behöver lämna ut något alls. Det är enkelt, ladda inte upp några bilder och skriv inget som du inte vill att vem som helst ska få se.