Suttit och läst på olika sidor nu konstant och det verkar som det får bli snäcklekare. Hur är det med att utfordra dem? Ska man köra artemia eller klarar de sig med större foder som söndersmulat flingfoder? Vilken art är bäst om man ska sälja till affärer?
Du får fundera lite på vilken typ av snäckskalslekare du är ute efter. Vissa arter är kolonilevande (exempelvis multifasciatus, similis). Då är det bara att ösa ner snäckskal vid en långsida. Fiskarna kommer då att hålla sig där. Andra arter är ganska rejält revirhävdande runt sitt egna snäckskal, och då gäller det att sprida ut skalen i hela karet, och helst placera någon sten som skymmer sikten för fiskarna ( exempel på dessa arter är ocellatus, stappersi). Sedan finns det brevisen där hona och hanne bor i samma snäckskal. Av dessa kan man få rum med ganska många på liten yta. De upplever jag som snälla. Det finns även några arter som blir ganska stora, och de är kanske inte aktuella med tanke på malawiyngel (callipterus, boulengeri).
Vad det gäller lättheten att bli av med yngel varierar det nog från var man bor och hur många som odlar dem just där, samt hur många som håller Tanganyika. I Göteborgsområdet bör du väl bli av med fisk betydligt lättare än vad t.ex. jag blir av med fisk här i Blekinge. Om du vill läsa en artikel om snäckskalslekare kan du kolla min zoon. Den är väl inte jättebra, men du kan väl få något tips kanske.
/Jocke