Joakim-E
Tjooo
Funderar kring växter o biotop akvarium... är en älskare av valesneria, (fråga inte varför) :D vad jag förstått e den inte en sydamerikansk växt, rätt?? o jag håller på att skapa en biotop med sydamerikanska dvärgciklider. hur skulle ni göra?? ha de växter man vill ha eller vare väldigt konservativ o bara ha växter från samma region som firrarna...
Jocke
DaRe
Jag skule vad gäller växter i viss mån strunta i biotop. Men ändå hålla sig till några få arter så det inte blir växtsoppa ;)
PatrikMalmo
Vallisneria brukar ses som en kosmopolit, dvs de finns över hela världen. Därmed inte sagt att alla arter finns överallt. I vilket fall, jag hade aldrig dragit från poäng för vanlig Vallisneria i ett SA-kar i en biotoptävling. Däremot med V. nana eller andra specifika arter med bestämt ursprung.
Hilsen,
/P
Joakim-E
Tack för era svar.. det räcker långt :)
Ola-Svensson
Alla svärdsplantor känns rätt i en sydamerikabiotop. Sagittaria är ju amerikan och den är ju inte helt enkel att skilja från Valisneria. Mitt tips är att bläddra igenom en akvariebok och kolla. Vissa går "helt bort" t ex Cryptocoryne, Aponogeton och javaormbunke.