Jaha
Mikael Hej
Om jag försöker så här:
Med det tidigare systemet hade vi två problem:
1) Vi var tvungna att trycka upp och lagerföra en massa extra Ciklidblad för säkerhets skull för dem som blev medlem senare under året och då var berättigade till årets nummer retroaktivt.
2) I motsats till hur det är i föreningar i allmänhet gällde medlemskapet hos oss per kalenderår, vilket medförde att vi hade noll medlemmar den första januari varje år (utom då de som betalt in i förskott i slutet av föregående år), vilket försvårade planeringen ytterligare.
För att lösa dessa två problem ändrade vi 2009 stadgarna om medlemskap, och rätten till Ciklidbladet att gälla framåt, inte bakåt.
Medlemsavgiften har löpt per kalenderår hela tiden (så är det också i de flesta andra föreningar, som har medlemsavgift). Därför utfärdas också medlemskortet per kalenderår. (Numera kan man också betala medlemsavgiften för upp till 5 år på en gång, men det var en annan reform.)
Så klart kunde vi överväga att medlemskortet skulle vara i kraft tillsvidare, om vi kom på ett bra sätt att återkalla kort av medlemmar som utträtt eller uteslutits.
Jag förstår att de här ändringarna är svårare att tillägna sig än vi hade tänkt, eftersom de här frågorna fortfarande kommer i olika trådar. Men jag tror att det klarnar med tiden. Och så länge, fråga gärna om ni känner er osäkra. Bättre att fråga än att det blir fel.
Nu är ju jag väldigt trög, men så här uppfattar jag ditt svar som!
Att jag får CB t,o,m n3 2010 då jag fick CB4 som mitt första nummer efter min inbet i nov 2009. Men däremot får jag inget medlemskort om jag inte betalar in medlemsavgiften så fort som möjligt i januari? Så behöver jag inte medlemskortet, så får jag ändå CB fyra nummer framåt från min inbet, eller är jag ovanligt trög nu?