kylis
Behöver lite tips och ideer.
Har tröttnat på malavina så de fick flytta nu skall de bli lite sa med växter osv.
Har ett stim med prickfenstetror , 1+2 altifrons , 1+1 latifrons , en hög med malar och ungarnas öronål.
Vad ska jag köra för bottensubstrat har gamla sanden i men blev inte riktigt bra tror inte växterna gillar den heller.
Typ av rötter mangrove??
Växter vilka passar.
Posta gärna lite bilder, behöver inspiration
KuRtaN
Kolla Jordätartråden, men blästersand & mangroverötter är najs. Sen fungerar Anubias, Vallisnera, Javaormbunke, Flytväxter osv.
LN
Hej kylis och välkommen till forumet:)
Fin rådasand, svärdplantor, jordätare, Discus eller Scalare, bilbuk och kanske några apistogramma.
nicson
Vad har du för tank? Har du 500 l el mer o mjukt vatten rekommenderar jag starkt Uara Amp(Triangel-/Kilfläcksciklid)! Mycket vackra om än inte färgsprakande. Färgen kan du ju få från tetror etc - Uaruerna kommer inte att röra dem. Håller alltid ihop i grupp o gillar att sila bottensubstratet om det är fint nog. Min erfarenhet är att de lämnar Crinum, Anubias, Javaormbunkar och flytväxt typ vattenhyacinter i fred. Vallisnerior försvinner snabbt - Svärdplantor också om de inte får mkt sallad, blekselleri etc. Räkmix gillas!:)
kylis
Har ett 720 akvastabil , ljus t5 4 x 39W, eheim 2026, fluwal fx5, aqua medic co2, miluwake ph controler.
Vatten ur kranen ph 8,3 dh 2,5 , håller ett konstant ph på 7,2 med co2.
Målet är ju och ha ett snygt växtakvarium med lite roligare fiskar än platy.
nicson
OK då går Uaru bort...ju vackrare växt desto godare! Rackarns vatten med så högt pH trots låg hårdhet. Det har de väl lutat upp på VV. Själv har jag mkt stabilt pH 8 och tot hårdhet 12, de flesta SA verkar trivas bra men ngn barnkammare lär det aldrig bli. Borde kanske snegla ut ur SA-djungeln när nästa tank baxas in:^)