Mikael Redan existerande namn (zoppet eller andra) borde ha företräde, ifall de inte är olämpliga, otympliga eller upptagna.
På Zoopet räknas de namn upp som finns angivna (har en del i huvet, kollar SARFS valörodlingslista, Fishbase, lite svenska böcker, grossistprislistor). I den mån jag inte hittar några handelsnamn brukar det bara bli en svensk översättning av det engelska eller tyska handelsnamnet, eller t.o.m. någon gång det engelska handelsnamnet rakt av..
Sedan kan man ju alltid fråga sig om "felaktiga" handelsnamn skall anges även om det leder till att missuppfattningar sprids. Exempelvis anges ju ofta "snäcklekare" när det istället borde vara "snäckskalslekare".
På Zoopet räknas dock de handelsnamn upp som används oavsett om de är "fel" eller inte. Detta för att folk som ofta söker i artregistret söker på handelsnamnet och om man då inte har med alla namn som används (oavsett om dom är fel) så kommer folk inte att hitta artbeskrivningen och få ta del av infon. Jag tycker att det är viktigare att folk får lära sig hur man skall sköta fiskarna på ett bra sätt, än att de lär sig använda ett "korrekt" handelsnamn.
Jag tycker dock att det är jättebra om Fishbase updaterar den svenska namnlistan eftersom den är urusel (däremot har de flesta arter faktiskt ett finskt handelsnamn med på Fishbase) och jag kommer att lägga till de svenska "Fishbase-namnen" när de kommer in - dock inte cichlid. Vi kör med ciklid.