Du menar prispress på elen och monopol på nätet plus frihet att sätta vilka nätavgifter och hitta på hur komplicerade rabatt/bonus system man vill?
Elektriciteten är själva modellen för hur man INTE avreglerar och privatiserar nånting om målet är effektivitet och prispress.
Det blåser alltid NÅNSTANS, och vind torde aldrig kunna stå för mer än nåt tiotal procent av det totala behovet, dvs vindstilla dagar är inte i praktiken nåt problem.
Håller jag med om.
Om man ser till hur budgivningen fungerar på Nordpool så skulle jag vilja säga att avregleringen fungerar.
Det finns ett kalkylerat behov av energi. Varje producent lämnar bud på hela sin produktionsapparat. Har du alltså för högt pris så får du inte betalt för det som du producerar.
Det blir sen det dyraste antagna budet som sätter priset för den aktuella timmen, och i förlängningen elpriset till oss kunder.
Det är väl just här i detta skedet som det slår fel, kan jag tycka, har du massvis med billig produktion så kommer du att få stora vinster då du får betalt för det sist antagna budet - och det är vi konsumenter som betalar.
Mer rättvist borde väl vara att det är budet vid t ex 80% täckning som blir prissättande, de producenter som ligger under får då bidra till de som ligger över - och vi kunder får ett lägre elpris.
Men vilken producent vill gå med på något sådant?
Visst blåser det alltid någonstans, men frågan kvarstår-blåser det tillräckligt mycket för att täcka energibehovet.
Det är därför vi alltid kommer att ha behov av en tillförlitlig baskraft som alltid producerar.
Skulle vi bygga ut vindkraften så pass mycket så att den skulle t ex ersätta ett kärnkraftaggregat på t ex 1000 MW så är det betydligt mer än 1000 MW vindkraft som måste installeras, kanske 3000-4000 MW förmodligen mer. Det blir många vindkraftverk...
Hur gör vi då en blåsig dag när vi har en produktion på 4000 MW och vi bara behöver 1000 MW? I just denna situation så ser jag nätägare som har stora problem med för mycket kraft i systemet.