Skulle rekomendera dig täta vatten byten så du får ner nitritvädet själv skulle jag byt 30-50% varje dag i en vecka och även haft bakterikultur i filtrena så burken går igång det är ju inget ovanligt att man får en nititchock efter 2-4veckor efter nystart men det kan man ju undvika genom täta vattenbyten och vara väldigt snål på maten (eller inte mata över huvudtaget) men det är ju min åsikt kanske någon har en en annan men det fungerar för mig men jag tar alltid ett inkört filter & sand & gärna vatten från en gammal burk vid nystar och byter vatten ofta ibörjan.
MVH
Roger
Nästan alla verkar förespråka täta och ganska stora vattenbyten, och det kan jag köpa, dels för att få in rent vatten och dels att få ner nitritvärdena (späda ut den). Å andra sida kan jag inte riktigt förstå teorin med täta vattenbyten då man hela tiden tömmer ut dom arbetande bakterierna som i detta fall kommer ifrån bla nitrivec. Man ger ju aldrig den nyttiga bakteriefloran chansen att göra sitt jobb.
Detta kan ni definitivt bättre än vad jag kan, men det skulle vara mycket intressant med en redogörelse för detta någon gång.
Detta var inte på någotvis någon negativ kritik, utan bara en tanke från min sida. Uppskattar verkligen ditt svar.
Nisse F