Varför "klä" insidan??
Byggplyfa är gjord för att tåla vatten, jag har som extra åtgärd lackat insidan. Skulle skiten spricka, som några tror, så hjälper det inte att ha dammduk. Man limmar med vattenfast lim, hållbart som fan, sedan skruva. I överkant har jag byggt en ram i trä för att spänningen ska minska. håller än efter flera år.
/B
Jag vet inte vad ni har för plyfa/ plywood i Sverige men överlag tål den inte vatten. Standard fanér eller kryssfanér som det heter möglar av fukt. Det består ju av många täta limmade skikt som inte andas. Klart att det finns många fabrikat men man ska vara försiktig så att man inte förhastar sig, klär in sitt hobbybygge och döljer eventuella kommande skador.
Jag har ett projekt på hälft som görs av 20 mm tjock fanér. Insidan har laminerats med glasfiber två gånger och slipats. Men glasfibret är giftigt så jag har fortfarande kvar att pensla på livsmedelsgodkänd topcoat.
Att göra ett seriöst bygge som man VET att håller tätt i många år tar mycket tid. Så om du inte har för mycket fritid och tekniskt kunnande eller villig att betala någon att göra jobbet så rekommenderar jag en vanlig glasburk.
Ett alternativ är stål ifall du inte vill ha glas och tvivlar på "plyfa". Ha en metallverkstad att bocka en burk av plåt som är 3-4 mm tjock, lämna övre kant öppen och svetsa förstärkningar var det behövs. Stål spricker inte som glas, det ruttnar och möglar inte som trä plus att du behöver inte vara försiktig vid transport före rutan är limmad...
En skicklig svetsare lagar faktiskt mycket snygga lösningar, gäller bara att hitta rätt person.
Ångrar att jag valde fanér, för mycket jobb.