Marcus Vill du fördjupa lite ang. varför problemen är som störst för F2or?
Samt hur man ska tänka för att minimera eventuella problem.
I naturen samlas det en massa recessiva "trasiga" gener ("deleterious alleles") genom nya mutationer (Detta kallas populationens "genetic load"). Dessa kan inte tas bort från populationen genom naturligt urval då de inte "syns". Det finns ju alltid två kromosomer och på den andra finns en "hel" gen. Endast när den "trasiga" genen finns i dubbel uppsättning "syns" den och det naturliga urvalet kan verka på den.
Detta gör att fiskar från stora populationer har fler "trasiga" gener är små där det oftare händer att närbesläktade individer träffas och de "trasiga" generna kommer i dubbel uppsättning (Man kallar detta för "purged for deleterious alleles"). Om populationen är för liten finns det risk att de "trasiga" generna är de som blir kvar av slumporsaker och då miskar hela populationens livskraft (processen att "trasiga" gener "fixeras" kallas "mullers ratchet").
Så tillbaka till ursprungsfrågan. Populationen har en "genetic load" och den är större i stora populationer. Tar man två obesläktade individer och tar fram en F1 generation, då är de genetiskt sätt lika "friska" som firrarna i sjön. Men i nästa generation sker något intressant. Då inavlar man och massor av de trasiga generna kommer i dubbel uppsättning! En stor del av de trasiga generna "manifesteras" och "genetic load! smäller till med full kraft!
Här kan jag påminna om att trasiga gener togs bort i små populationer! ("purged for deleterious alleles"). Det ger två viktiga slutsatser:
1. Fenomenet ovan bör inte observeras hos t ex mbuna där populationerna är små och fragmenterade, men bör vara desto större hos låt oss säga kardinaltetror.
2. I en F2 från fisk med stora populationer ska man dra upp mycket yngel och slänga ALLT som avviker från normen.
Det finns lite andra grejer som är viktigt (kanske viktigare) och det är Mullers Ratchet. Det är denna process som leder till att akvariestammar blir svårlekta, tappar färger och yngelvårdsbeteenden. Vill man behålla en stam så måste man slänga allt som inte uppfyller normen och aldrig odla på kass fisk.
(Jag borde nog sätta mig och fixa ihop en artikel till CB)