Kjell
Är det verkligen så viktigt - räcker det inte om man finns med på första sidan. Jag vet inte. Jag driver ju Zoopet och vi ligger nog inte heller så högt (även om vi i snitt verkar ligga lite högre än ciklid.org) och vi har aldrig lagt ner något jobb på att hamna högt (skiter faktiskt i vilket) och tror faktiskt inte heller att det har påverkat forumdletagandet där i någon högre grad.
Ja Kjell..jag anser att det är ett av huvudmålen för alla sajter på internet som är nischade att man syns ordentligt inom den del av världen man håller till.
Jag tycker det är en stor brist att ciklid.org inte kommer fram som nummer ett eller två i sökningar på viktiga sökord som akvarium och akvariefiskar. Ska man väcka intresse för folk som är på väg in i hobbyn eller precis startat med hobbyn så är det ju vitalt att man säljer sin produkt. En företagare som missar det när internet och forum är det enda som visar föreningen/företaget utåt till potentiella besökare/kunder begår nästan självmord.
För NCS handlar det om att sälja en produkt...en hobby...en akvaristisk upplevelse. Får man inte fram det till folk hur ska de då veta det som de missar?
Jag är alldeles förbluffad över bristen på internetkunskap för det är sannerligen inget nytt fenomen. Lägg in bättre sökord för NCS, sajten och forumet så att man drar till sig en bredare publik. Skapa ett forum som är tillgängligt för ALLA och att man kan posta bilder trots att man inte är medlem i NCS. Förbehåll att NCS kan nyttja bilder eller text/artiklar till Ciklidbladet och vips så har man sett till att man fångar en del av de icke betalande medlemmarnas bidrag till sajten och hobbyn utan att de betalat pengar för att vara medlem i NCS.
Låt personer lägga upp videosnuttar på sajten för att visa sina ciklider och akvarium eller sina allehanda projekt. Gör denna del synlig för betalande NCS medlemmar istället för att begränsa forumet. Jag skulle direkt kasta upp allt jag har att dela med mig av om jag fick en egen avdelning här. Adressen kunde vara
www.ciklid.org/stefanl och byggas samman med profildelen som finns nu för att ta exempel. Här kan man även koppla samman köp/sälj avdelningen med återkoppling till medlem. Man kan även koppla samman en uppfödarlista med medlemmar som önskar registrera sig som uppfödare av vissa arter och vips har man en fisk-/odlarförmedling kopplad tilll sajten.
Lägg upp sponsormöjligheter där man kan välja mellan att betala med kort, ringa från sin hemtelefon/mobil eller skicka sms.
Knyt ett lotteri till sponsringen där alla som sponsrat under året kan vinna olika saker som t ex medlemsskap i NCS för ett år...