Kjell Jag tror dessvärre du missat hela syftet med dessa specialforum. ... De vill helt enkelt "bara" ha ett bra internetforum kring sitt specialintresse...
Ok - du har säkert rätt i att de inte har haft denna ambition ... Dock så missade du också syftet med mitt inlägg vilket var att det inte räcker med att det finns ett bra forum för att det skall finnas en aktiv förening.
Men som sagt det får framtiden utvisa.
Jag tror du kommer få rätt, Kjell, och det är precis av anledningen som pny beskriver. Föreningsformen, dvs träffas IRL för att diskutera, utföra och lära sig kring sitt intresse, var den form av interaktivt kunskapsutbyte som erbjöds för tjugo år sedan. Idag sker det mesta teoretiska kunskapsutbytet på nätet utan att man ens behöver lyfta på arslet. Kvar att förmedla för en förening är då mötet mellan människorna och praktiken.
Praktiken tror jag tyvärr de flesta helst håller på med hemma och när de behöver input frågar de på ett forum (med ena handen fortfarande i karet).
Mötet mellan människor kvarstår, det kan man ju se på diverse internetforum där folk organiserar träffar för att umgås, men det handlar då mycket mindre om hobbyn och mer om att få ett ansikte på personen man redan lärt känna på forumet.
(Själv har jag faktiskt för första gången i mitt drygt fyrtioåriga liv börjat engagera mig i föreningsliv men så brukar jag ju också simma mot strömmen...)