Hej!
Inte för att jag är någon expert men jag har haft en hel del Victoria ciklider. Har precis, för några månader sedan bytt kontinent och kör nu istället syd och central amerika. Följande Victoria ciklider hade jag;
A. Latisfaciata, är egentligen ingen riktig Victoria. Kallas Victoria zebra
Astatotilapia caliptera, finns även i Malawi
Astatotilapia nubila
Astatotilapia picieata
Haplochromis brauschi, kommer egentligen från Fwa river distriktet. Detta är en av mina favoriter. Det ska tydligen finnas fler sorter från detta floddelta som är ännu vackrare än denna art.
Haplochromis chilotes, finns två varianter. En större och en lite mindre.
Haplochromis limax
Haplochromis nubila
Haplochromis Nyererei "Ruth Island", nyereirei finns det elva varianter på.
Haplochromis Nyererei "Viktoria zebra"
Haplochromis Nyererei "Blue"
Haplochromis sp. ch 44, detta är den som många kallar obluquidiens. Det är dock så att Obluquidiens har inte funnits i fångensakp. Fel, det fanns en grupp men den dog. Detta fick jag reda på av en amerikan som delar mitt intresse av Victoria.
Haplochromis Red Kome
Lipochiromis Matumbi Hunter, här finns det lite olika varianter men denna sort fungerar som en flock vargar. Jag hade inte ett yngel när jag hade en liten grupp av denna. De jagade de munruvande honorna av de andra arterna tills de spottade och då .. Ja ni förstår säkert.
Hoppas att detta var till någon hjälp och svar på din fundering Fredrik. Din bild är som jag ser det en H.sp Ch 44 el kallad "thick skin"
mvh
RON