Att döma av bilderna så verkar det vara fyra hårda strålar i analfenan. Det utesluter Aequidens. Av de "äkta"
Cichlasoma så finns arterna:
Cichlasoma amazonarum
Cichlasoma araguaiense
Cichlasoma bimaculatum
Cichlasoma boliviense
Cichlasoma dimerus
Cichlasoma orientale
Cichlasoma orinocense
Cichlasoma paranaense
Cichlasoma portalegrense
Cichlasoma pusillum
Cichlasoma santifranciscense
Cichlasoma taenia
Här finns en bestämningsnyckel till Cichlasoma.
Där framgår att även flera Cichlasoma har 3 hårda strålar i analfenan och alltså kan uteslutas. Då återstår:
Cichlasoma amazonarum
Cichlasoma bimaculatum
Cichlasoma orientale
Cichlasoma orinocense
Cichlasoma santifranciscense
Cichlasoma taenia
Fiskarna på bilden har tydliga prickar i stjärtfenan. Då går
Cichlasoma santifranciscense och
Cichlasoma orientale bort. Återstår fyra:
Cichlasoma amazonarum
Cichlasoma bimaculatum
Cichlasoma orinocense
Cichlasoma taenia
Hur mycket fjäll som finns på ryggfenan kan åtminstone inte jag avgöra utifrån bilderna. Därför är det svårt att utifrån nyckeln ta ställning till
Cichlasoma amazonarum. Däremot i valet om prickmönstret på stjärtfenan är "excurved" eller "asymmetrical" skulle jag välja det senare.
Cichlasoma orinocense går bort. Jag mätte kroppshöjd och skattad standardlängd direkt på skärmen med en linjal, dividerade och fick 50,3%. Bilden är tagen lite snett uppifrån, så egentligen skall det nog vara lite högre värde.
Cichlasoma taenia går bort. Då återstår endast två:
Cichlasoma amazonarum
Cichlasoma bimaculatum
Sen är det lite svårare. Det är mycket svårare att artbestämma en bild på en levande fisk än en död fisk som man kan titta på i detalj. De flesta bilder på nätet är ofta felbestämda. På FishBase finns faktiskt bilder på typexemplar av bägge arterna men i det här fallet är dom inte till så mycket hjälp. Typen för
Cichlasoma bimaculatum är mer än 250år gammal och ganska blek. Akvariebilden på FishBase av
Cichlasoma bimaculatum är jag tveksam till om den är rättbestämd.
Men, akvariefisk från Surinam - Guyana är ovanlig i handeln. Majoriteten av akvariefisken från Sydamerika kommer från Amazonas, så jag anser att det är
Cichlasoma amazonarum! Dessutom stämmer de bilderna på FishBase väldigt väl överens.